2.1

Kurragömma

Peter Flink, innehavare av en modesalong, hamnar oskyldigt i fängelse för valutasmuggling. Hans kompanjon, Lucie, är engagerad i en liga som smugglar valuta, smycken och aktier. Genom ödets nyck kommer Peter ut ur fängelset och kommer på Lucies hemlighet.

Originaltitel Kurragömma
Regissör Lars-Magnus Lindgren
Manus Lars-Magnus Lindgren, Lars-Erik Liedholm
Genre Komedi, 60-tal
Skådespelare Jan Malmsjö, Catrin Westerlund, Sven Lindberg, Sif Ruud, Ulf Palme, Gunnar Sjöberg, Margit Carlqvist, Keve Hjelm, Elsa Prawitz, Toivo Pawlo, Ingvar Kjellson, Tor Isedal, Björn Gustafson

Albion
2020-04-14
En helt galen komedi som tar ut svängarna å det grövsta, men förvånande nog tycker jag den lyckas med konststycket att roa på rätt sätt. Hasse Ekman gjorde en hel del tramsiga försök i med komedier på slutet av 50-talet där så gott som alla misslyckades ordentligt och även om denna film i de flesta stycken är långt tramsigare så lyckas den ändå behålla en enastående charm och glimt i ögat rakt igenom. Och till sin hjälp finns en hel radda från den svenska skådiseliten. Och bara att få se Ulf Palme som blond skurk är obetalbart. En på många sätt fantastiskt uppfriskande filmupplevelse men som kräver att man är i rätt sinnesstämning, för det är ett tramsande utöver det vanliga. Betyget blir en stark 3;a, dvs 3+
Albion
2020-04-14
Nalleman
2020-03-16
Jösses vilket slöseri med de många duktiga skådespelarna i rollistan. Filmen i sig är helt hopplöst dålig.
sven_usling
2016-03-14
Jag vill så gärna ge denna filmen en trea och stundtals är det osannolikt roligt i all sin dumhet. Och sen det faktum att rollistan ser ut som den gör måste man bara imponeras av. Tyvärr är det röigt och avslutningen går över gränsen till att bli allt för fånig.
NtoNW
2012-10-30
Mycket sextiotalskänsla - man försöker hitta på något nytt, men har inte manus eller fantasi nog för att lyckas. Jag gillar dock Sven Lindbergs roll, här visar han att han var mer än en dussinskådespelare.
TobiasRydén
2012-08-22
Typisk 60-talskomedi. Lite smårolig ibland, men den är för rörig och dessutom konstigt klippt. Någon vidare upplösning hade upphovsmännen inte ork till att göra heller. Det bästa är kanske ändå den fräcka förtextsekvensen. Och just det - en väldigt skojig och otippad replik levererad av Keve Hjelms karaktär när han tagit Flink till gisslan och de ser en svensk bil i Italien.
2012-08-21
Ibland var den helt obegriplig men det var kul å se Björn Gustafson i en tidig roll. Men med Musik och grafik lånad från Saltkråkan kan det inte bli högre än två.
kennert
2010-03-28
En fullständigt meningslös film.
CHARITY
2009-10-15
Lite svår att hänga med på, men ja tyckte om den, mycket vackra miljöer, och kanske den får ett litet plus för att Catrin Westerlund som man inte ser i allt för många filmer var med, Sif Ruud, Tor Isedal, Margit Carlqvist, Jan Malmsjö, Elsa Prawitz och speciellt Sven Lindberg som spelar fantastiskt bra, räddar den något konstiga filmen, med hjälp av det fantastiska kameraarbetet!.
Mankku
2005-03-25