3.5

Kupé nr 6

Irini pluggar arkeologi i Moskva och bestämmer sig för att bege sig till Murmansk för att äntligen få se de unika hällristningar hon så länge varit besatt av. Hon kysser sin flickvän adjö och hoppar på tåget. I tågkupén möter hon en fåordig vodkahalsande ryss. Inte precis kärlek vid första ögonkastet, men till sist börjar det klicka. Filmen är baserad på en roman av Rosa Liksom.

Originaltitel Hytti nro 6
Alternativ titel Compartment Number 6, Compartment No. 6
Regissör Juho Kuosmanen
Manus Andris Feldmanis, Juho Kuosmanen.
Genre Drama, Komedi, Romantik
Skådespelare Jurij Borisov, Seidi Haarla, Julija Aug, Polina Aug, Galina Petrova, Dinara Drukarova, Tomi Alatalo, Sergej Agafonov, Lidia Kostina, Nadezjda Kulakova, Gul'sjat Maksjutova, Valerij Nikolaev

goeran
2022-02-12
Juho Kuosmanens film Kupé nr. 6 (originaltitel Hytti nro 6), baserad på en roman av Rosa Liksom, är en roande och intressant historia om ett mycket omaka par som tvingas dela tågkupé i flera dagar under en lång tågfärd mellan Moskva och Murmansk på 1990-talet. Jurij Borisov och Seidi Haarla är lysande i huvudrollerna. Betyg 4.
Vertov
2022-01-31
Fin film med vissa Fassbindervibbar utan att nå hela vägen.
Ful_fisk
2022-01-30
Hade väntat mig lite mer än en rätt typisk "omaka par träffas på tåg"-romantik-film efter alla hyllningar och lovord. Visst fungerar filmen, den är duglig och godkänd, men varför den hyllats så till skyarna går mig fullkomligt förbi. Förutsägbar och enligt genrens standardmall, på gott och ont. Nätt och jämt godkänd, men inget jag direkt rekommenderar vidare.
Jompalompier
2022-01-29
Stark fyra, väldigt fin och rolig.
Afflicter
2021-12-06
En fin liten film som är aningen förutsägbar, men på ett bra sätt. Kan kännas lite anakronistisk, för det är svårt att säga när filmen utspelar sig.