2.3

Kungen och jag

Året är 1862 och den engelska skollärarinnan Anna och hennes son, Louis, reser till Siam på Hans Majestät Konungens inbjudan. Väl där lär Anna konungens barn om västerländska ideal och idéer. Konungen själv får sig också en läxa eller två!

Originaltitel The King and I
Regissör Richard Rich
Manus David Seidler, Brian Nissen, Arthur Rankin, Peter Bakalian, Oscar Hammerstein II, Jacqueline Feather, Margaret Landon
Genre Familjefilm, Animerad, 90-tal
Skådespelare Miranda Richardson (röst), Ian Richardson (röst), Darrell Hammond (röst)

TheHorrorfan
2013-08-13
Älskade den här när jag var yngre.
Juu_W
2010-11-11
Eh nej...
lokeloverno1
2008-09-28
Förfärligt dålig film som jag såg på tv för ett tag sedan. Jag har inte sett musikalen med Yul Brynner men har en känsla av att den skiljer sig rejält från det här uppenbart misslyckade försöket att göra historian barnvänlig genom att lägga in så många slapstick-skämt som möjligt att handlingen blir klart underordnad. Animeringen är under all kritik … vill ni se annat är Disney så är Don Bluths filmer ett bättre alternativ.
finkan
2008-07-04
bra film
Mareld
2006-12-31
Såg lite av den och tyckte väl det var en fin White-Mans-Burden-känsla över det hela.
Muzzic-Maria
2004-11-27
Tror jag föredrar originalmusikalen...
hasseh
2004-11-23