2.3

Kungen kommer

Kungen har dansafton på Ulriksdals slott. Marie-Louise Löwencreutz har lyckats trassla sig in, trots att hennes familj sedan ett par generationer är i onåd hos hovet.

Originaltitel Kungen kommer
Regissör Ragnar Hyltén-Cavallius
Manus Ragnhild Prim, Ragnar Hyltén-Cavallius
Genre Drama, Komedi, 30-tal
Skådespelare Nils Wahlbom, Gull Nathorp, Gösta Ekman (dä), Olga Andersson, Theodor Berthels, Maritta Marke, Thor Modéen, Åke Ohberg, Birgit Tengroth, Håkan Westergren, Tollie Zellman, Semmy Friedmann

Memmem
2023-09-07
Förvillande förvecklingskomedi! Filmen följer dåtidens, 1930-talets sätt att spela teater. Spelet framförs dessutom lite stelt, omständligt och saknar djup i personligheterna. Trots att Gösta Ekman d. ä. spelar kungen, huvudrollen, lockar inte filmen fram något engagemang hos tittaren. Mest uppskattade jag en ung Birgit Tengroth. Filmen är absolut sevärd men varken någon klassiker eller mästerverk. Betyg: 2+
HerrNenne
2021-04-22
Gammal och styltig.
goeran
2018-09-17
Jag såg om filmen eftersom den finns med i Gösta Ekman-boxen och så dålig som jag mindes den var den ju inte; men nog är det en rätt lättviktig bagatell (även om Birgit Tengroth är trevlig att se).
DrVergerus
2015-12-29
Inte alltför bra, men alltid en njutning med Gösta Ekman och Tollie Zellman. Firade hans 125-årsdag med att se denna.
Albion
2012-01-31
Inte helt lyckad som underhållning men visst är det kul att se Gösta i full aktion. Och så är Birgit Tengroth lika förtjusande som vanligt. Betyget blir en stark 2;a, dvs 2+
2009-06-07
Kändes inte som nått speciellt!
kennert
2009-05-31
Kändes verkligen gammal.
Mareld
2009-05-26
Pigg och frisk men ganska bagatellartad.

2004-05-19
Bättre än man kan tro vid första anblicken. En oskyldig liten historia, men Gösta Ekman är väldigt bra - och porträttlik Carl XV!