2.5

Kung liljekonvalje av dungen

Det är vår i luften och såväl Puck och Einar som Christer Wijk är bjudna på bröllop i Skoga. Dagen före bröllopet går den blivande bruden in i en blomsteraffär och försvinner sedan spårlöst. När hon till sist dyker upp igen är det Christer som finner henne. Hon ligger död utanför sitt hem med en bukett liljekonvaljer i handen. Alla i brudens närmaste omgivning blir misstänkta, inte minst hennes bästa väninna, som Christer just inlett en flört med. Alla verkar ha något att dölja. Frågan är om det har med mordet att göra?

Originaltitel Kung liljekonvalje av dungen
Regissör Christian Eklöw, Christopher Panov
Manus Jonna Bolin-Cullberg, Charlotte Orwin
Genre Drama, Kriminalare, Thriller, 2010-tal
Skådespelare Tuva Novotny, Fredrik Dolk, Inga Landgré, Tomas Bolme, Linus Wahlgren, Philip Panov, Lena B Eriksson, Ola Rapace, Alexander Stocks, Ulric von der Esch, Maria Sid, Ida Marianne Vassbotn Klasson, Bengt Järnblad, Maia Hansson Bergqvist

2021-10-08
Fy fan för detta skräp!!!
dudson
2021-03-21
Light story & ej övrigt trovärdig. Fast här bjuds det verkligen på 50-tals miljöer samt liknande bilar i denna era. + den sanslöst läckra fotot i sommar-miljöer...
kexchokladet
2019-10-21
Miljöerna och fotot håller hög klass men storyn är väl minst sagt sådär
Nalleman
2018-07-22
Lite halvsegt och så detta fullständigt överdrivna rökande hela tiden men det verkar vara genomgående i hela serien av filmer.
FabianBom
2018-03-19
ljuvlig är sommarnatten , som filmades 1960, en mattson deckar klassiker, holmsten är klockren som wijk, den är baserad på samma bok som denna, se den med. Denna film är lite mer som boken, ej dålig men lite sämre, då svensk film va bättre förr.
Murvel48
2017-06-25
En långsökt och alldeles för snårig mordgåta. Och frågan är varför dom måste röka så otroligt mycket i den här serien.
Gigi1943
2014-11-12
Älskade Maria Langs böcker i tonåren men tycker inte att man lyckats riktigt med filmerna. Miljöm är dock nostalgis, lite överdriven ibland.
foppa99
2014-11-05
Inte alls bedrövlig, som jag va rädd för
Djason
2014-11-03
Bäst med filmen är helt klart 50 talsmiljön och skådisarna som är riktigt vassa. Plus även till den snåriga mordhistorian som är lurig fram till slutet.
swampblues
2014-11-02
Här är det både relationsdrama och feminism invävt i mordhistorien som utspelar sig i en helläcker 50-talsmiljö. Jag vill inte att den ska ta slut.