3.4

Kulregn över Broadway

David, en ung dramatiker från New York, får löfte om att regissera sitt senaste alster på en stor Broadwayscen. Men den ansedde producenten Julian ställer som villkor att en sällsynt talanglös ung dam får rollen som psykiatern. Anledningen är att hon råkar vara den mäktige gangstern och finansiären Nicks fästmö.

Originaltitel Bullets Over Broadway
Regissör Woody Allen
Manus Douglas McGrath, Woody Allen
Genre Komedi, Romantik, 90-tal
Skådespelare John Cusack, Dianne Wiest, Jennifer Tilly, Chazz Palminteri, Mary-Louise Parker, Jack Warden, Joe Viterelli, Rob Reiner, Tracey Ullman, Jim Broadbent, Harvey Fierstein, Stacey Nelkin, Malgorzata Zajaczkowska, Charles Cragin, Nina von Arx, Edie Falco

sawa
2016-08-26
OK film, rolig här och där.
gjoob
2016-07-20
Den sämsta Allen-filmen jag har sett hittills; urtråkig historia, pseudointellektuella diskussioner om konst som mest är pinsamma samt en skrikande Jennifer Tilly resulterar i en oerhört påfrestande filmupplevelse.
Hypostas
2015-09-05
Trevlig Allen-film som är värd en stark trea i betyg.
AlbinWesley
2014-07-02
Ikväll var det lite för hysteriskt, mycket gap och skrik. Man kanske inte ska vända sig till Allen om sinnesstämningen efterfrågar stillsamma dramer... Men den var rolig och mycket bra så klart.
Dele
2014-02-17
Efter ett gäng inte helgjutna filmer så rycker Allen upp sig och lyckas med Bullets Over Broadway knåpa ihop en mycket rolig historia som också bjuder på ett av hans allra bästa karaktärsgallerier. Det är inte alltid slutresultatet är så här jämnt och konsekvent, men när det händer så är det inte många som kan matcha honom. En komisk fullträff!
sirkurt
2014-01-14
På många sätt en väldigt bra film, skickligt gjord och ganska kul handling och jag skulle gärna se den igen men något som saknades var riktigt intressanta karaktärer, John Cusack som spelar huvudrollen har inte lyckats göra sin roll komplex utan förblir ganska platt men det kan i och för sig också ha med manuset att göra annars är speciellt Dianne Wiest lysande liksom flera andra. Hade tänkt sätta en 4:a först men kom på att det var en hel del jag inte gillade med filmen, jag var lite oengagerad också. Slutet var ganska dåligt, jag trodde nog att något mer skulle hända.
Tabu
2013-12-15
Livet är precis så här tokigt och stolligt ju. Woodys bästa följd av (utan inbördes rangordning) "Harry bit för bit", den nostalgiska uppväxtskildringen "Radio Days" och kanske "Zelig" då.
ClintanTheKing
2013-11-09
Har inte alls sett mycket av Allen och är inte heller speciellt intresserad av det. Denna film var dock både underhållande och rolig. John Cusack och c:o i all ära men det är ju Chazz Palminteri som gör denna från början till slut - en klockren insats i en annars ganska medioker historia.
ulpe01
2013-10-29
Hoppades på mer, men det var ändå underhållande. Gillar Cusack i vanliga fall, men här var han lite för mycket Woody. Kul för stunden.
Palmertz
2013-10-19
Cusack är sådär jobbigt neurotisk, även om han gör en bra skådespelarinsats. Den typen av karaktär kommer man ju inte undan i en Allen-film, vilket stör mig lite. Snabba repliker och små genialiska detaljer i en ganska underhållande historia. Stark trea.