2.4

Krull

Till den fjärran planeten Krull kommer Odjuret och hans armé, Dråparna, för att ta planeten i besittning. Men konungarna Eirig och Turold går i förbund mot den gemensamma fienden.

Originaltitel Krull
Regissör Peter Yates
Manus Stanford Sherman
Genre Action, Äventyr, Science Fiction, Fantasy, 80-tal
Skådespelare Freddie Jones, Ken Marshall, Lysette Anthony, Liam Neeson, Francesca Annis, Bernard Bresslaw, Alun Armstrong, David Battley

Starkbröl
2022-10-30
Love is fleeting, power is eternal! Eller vice versa. Håller med alla tidigare: en del bra effekter och en del riktigt bra scenografi (speciellt interiörerna i prinsessans fängelse/fortet) i ett episkt swashbucklarspektakel till barnäventyrsfilm, där idéerna inte är så tokiga men genomförandet inte är lika bra. Framför allt är det väldigt ojämnt, med en del okej actionsekvenser blandat med malplacerad komik, svåruthärdliga longörer och allmänna taffligheter. Ett exempel: de har vandrat under lång tid genom träsk, förbi kvicksand och resten av standardsortimentet av faror, och helt plötsligt i nästa scen rider alla på hästar, var kom de ifrån? Skådespeleriet pendlar också mellan "mediokert" och "dåligt", och slutfajten är fånig och antiklimaktisk. Ändå en oförarglig film och inte riktigt en kalkon. Musiken av James Horner är också väldigt bra och räddar en del äventyrskänsla.
2019-06-03
Önskar att jag sett den när jag var liten, men i dagsläget håller det verkligen inte. :)
2017-12-30
Nja, urfånig film, URK!!
Xtro
2017-11-24
Jag vill minnas att jag läste om Krull som barn och i samma artikel lärde mig ordet "kultklassiker". Det dröjde ungefär 20 år innan jag såg den äntligen, och vad nöjd jag var med att ha kommit runt till den. Lite som att sluta full cirkel. Det medeltida sagolandet Krull, stramt under två kungadömens fejd, invaderas av onda utomjordingar som teleporterar sin utvärtes fientligt mörka men invärtes smått Dalieskt sirliga borg än hit, än dit över landskapet dagligen. De stör ett kungligt bröllop och kidnappar prinsessan, varpå äventyret tar sin början och en charmerande grupp äventyrare samlas på vägen. Hela produktionen har en kuriöst engelsk känsla, i synnerhet humorn som främst Ergo the Magnificent bidrar med, en drullig och nästintill värdelös trollkarl som ständigt lyckas förvandla sig själv till någonting gulligt och harmlöst. Lika oförglömlig är Cyclopen, den vänliga jätten. Ken Marshall är irriterande som prins och på slutet tappar filmen lite ånga men i övrigt ser jag inte varför Stjärnornas Krig och Jackson's Sagan om Ringen ska ha fullt monopol på fantasy medan ingen tittar på Krull någon gång ibland.
idd
2017-03-06
Otroligt snygg film! Dekor- och specialeffektsgänget visste vad de gjorde! Tyvärr visste ingen annan vad de höll på med...
zonk
2013-09-22
Nej, det här funkade inte på nån nivå, uselt skrivet och uselt genomfört. En del snygga landskap och en och annan festlig effekt, det var allt.
Djason
2013-01-06
Ganska fånigt helt klart men ändå väldigt underhållande. Magert i skådespelarväg men hyffsade effekter för att vara från 1983.
2012-12-11
Tidsenligt fantasyäventyr som till trots känns så där torrt engelskt. "Hjälten" må ha varit tvålfager 1983, men mannen har ingen karisma och fjollar mest runt i sina randiga tights - ingen conan här alltså. Behållningen är de underhållande effekterna. Hade jag sett denna som liten hade antagligen betyget blivit högre.
Gröne_Orm
2012-10-18
Åh, vilket härligt töntigt spektakel, fånigheterna bara staplas på varandra. Lägg till det biroller av Neeson och Coltrane och ett av filmhistoriens fjolligaste klimax så blir underhållningsvärdet i stil med Fantaghiro, trots filmens tveksamma kvalitet.
Vitus
2012-04-12
man måste ju älska sånt här. hjälte som ger sig ut på ett äventyr för att besegra den stora ondskan och rädda sin brud samtidigt som han skaffar sig ett följe på vägen. svårt att slå fel!