2.8

Körkarlen

Den tredje filmatiseringen av Selma Lagerlöfs roman med samma namn. Den alkoholiserade David Holm blir ihjälslagen precis vid tolvslaget på nyårsnatten och får möta dödens körkarl, vilken råkar vara hans gamle vän Georges. Tillsammans återupplever de händelser ur det förflutna och David blir medveten om att han förstört livet för två kvinnor som båda älskat honom. Inspelad i AgaScope.

Originaltitel Körkarlen
Regissör Arne Mattsson
Manus Rune Lindström
Genre Drama, Fantasy, 50-tal
Skådespelare Ulla Jacobsson, Edvin Adolphson, George Fant, Anita Björk, Isa Quensel, Bengt Brunskog, Allan Edwall, Kotti Chave
Filmnummer 20798

andmoreagain
2022-08-05
Paradoxalt så är denna filmatisering ännu mer ålderdomlig än den fr 1921. Arne Mattson kan bättre.
2020-02-20
Jämfört med Victor Sjöströms odödliga mästerverk från det tidiga 20-talet, som också är baserad på Selma Lagerlöfs roman, så känns denna rulle ofantligt vissen! Visst gör skådespelarna väldigt bra ifrån sig och filmen är helt okej men lyssna nu på Stygga-Vargen och se hellre den gamla versionen av och med Victor Sjöström!

2017-09-05
Vad i Snövits namn ska det här spektaklet föreställa?
Raimo_1985
2016-01-24
Som film är den bra, rätt bra, men lite tråkig. Som nyinspelning av Körkarlen är den sådär, och lite onödig. Den gör jobbet, men inte mer. Utsökt skådespeleri av alla. Vore kul att läsa varför Mattsson ville spela in sin egen version. Kanske var det hans favoritfilm, han ville kanske hylla den? Som en hyllning är den.... Ganska bra. En ganska bra men lite tråkig film. En halvbra Körkarlen. trevors: Nu vet du säkert redan det men Klubb Super-8 gav ut den här och två Mattsson-romanfilmatiseringar till (Nils Holgerssons underbara resa och Hemsöborna) i en box kallad Svenska romanklassiker, häromåret. Går att köpa lite varstans.
trevors
2010-07-20
Jag har sett två versioner den här och den första. Men vart får man tag i den här, letat som en gris efter filmen, hittar även inget pris här.
jep
2008-07-30
Intressant att jämföra med Sjöströms klassiker. Medan S beskriver rädslan och ångesten så koncentrerar dig M på ondskan. Enligt honom är alkoholismen självvald onskeful handling (ingen sjukdom). Sjöströms skildring känns definitivt både mer tidlös och modern.

2006-09-05
haha, vilken spoiler i beskrivningen.
cadja
2004-12-07
Att en så intressant historia kan göras så tråååååkig!