3.6

Kring midnatt

En hyllning till de stora svarta jazzmusiker som levde i Paris i slutet av 50-talet. Dale Turner, gigant inom jazzvärlden, hoppas komma ifrån sitt drogmissbruk när han börjar på Blue Note i Paris. Francis, en ung fransman som bestämmer sig för att rädda honom, visar en vänskap han aldrig förr upplevt. Men New York, som innebär undergången för Dale Turner, lockar lika starkt.

Originaltitel 'Round Midnight
Alternativ titel Autour de minuit
Regissör Bertrand Tavernier
Manus Bertrand Tavernier, David Rayfiel
Genre Drama, 80-tal
Skådespelare Dexter Gordon, François Cluzet, Gabrielle Haker, Sandra Reaves-Phillips, Lonette McKee, Christine Pascal, Herbie Hancock, Bobby Hutcherson, Liliane Rovère, Hart Leroy Bibbs, Victoria Gabrielle Platt, John Berry, Martin Scorsese, Philippe Noiret

Sheepy
2023-07-03
Round Midnight är en av mina personliga favoritfilmer och också en film där jag tycker att allting fungerar perfekt. Filmen är medvetet långsam men om man bara ger den en chans har den en närmast hypnotisk effekt på åskådaren. Filmen börjar med att en fattig jazzälskare (Francis Borler) står utanför en jazzbar i fullständigt ösregn och njuter av musiken (självklart har han inte råd att gå in). Filmen skildrar sedan vänskapen som uppstår mellan dessa personer samt jazzmusikern Dale Turners (spelad av Dexter Gorden) alkoholproblem. Filmen är på många sätt smärtsam och Dexter Gorden gör en på många sätt unik rollprestation. Det som gör den så unik är att Dexter Gordon egentligen inte är någon skådespelare utan en känd jazzmusiker. Detta gör dock bara prestationen bättre eftersom den blir ärligare i och med att han kan leva in sig fullständigt i rollen. Filmen har verklighetsförankring och är baserad på vänskapen mellan Francis Paudras och jazzmusikern Bud Powell. Det är ingen lätt film att se men som ett porträtt av en brusten person utan chans till frälsning är det ett mästerverk.
Tonti
2016-08-30
Rätt torr och livlös även om Gordon är ganska kul och musiknumren är fina autentiska liveupptagningar. Men det är mycket teater över det hela.
Dele
2015-09-19
En varm jazzskildring vars ton och musik tillsammans ger en trivsam melankolisk aura.
precineadd
2013-12-17
en film med själen intakt
Ful_fisk
2013-12-05
Dexter Gordon spelar en nedgången som reser till Paris, spelar på Blue note-klubben och får en fransk vän. En stor del av filmen utspelar sig inne på klubben, där musiken tar in första rummet. Många stora musiker, som Herbie Hancock och John MacLaughlin spelar musikerna i orkestrarna. Hancock har även skrivit filmens ljuvliga soundtrack. Martin Scorsese gör en mindre roll också. Härlig och stillsam film som ingen jazz-älskare bör missa!
Planekonomi
2013-10-16
Jazzfilm är en genre för sig
TobiasRydén
2008-08-28
apkonstapel: Nej, egentligen är det inte en parafras på Charlie Parkers liv. Däremot är Gordons karaktär inspirerad av de riktiga jazzlegenderna Lester Young och Bud Powell.
foppa99
2008-03-07
sevärd
TobiasRydén
2008-01-12
Som jazzfilm betraktat mycket lyckad, då den skildrar en nerdrogad saxofonist som lever för jazzmusiken. Dexter Gordon är väldigt bra i huvudrollen.
floyd2
2007-11-24
Grymt bra! Dexter Gordon spelar sig själv.