3.1

Korpen flyger

Filmen inleds på Irland. En lycklig familj är ute i det gröna när ett gäng råbarkade vikingar dyker upp. Föräldrarna dödas, dottern kidnappas och sonen skall dödas. Han är ung nog att ha sett för mycket. Men hans tilltänkta baneman faller till föga och låter honom löpa. 20-år senare ångrar han sig garanterat. 20 år senare tar filmen upp tråden igen. En båt anlägger en karg svart lavastrand på Island. Av lastas slavar, och en tyst främling. Främlingen har fråga om Thord och Erik, och han säger sig ha ett ärende till Thord.

Originaltitel Hrafninn flýgur
Regissör Hrafn Gunnlaugsson
Manus Hrafn Gunnlaugsson, Bo Jönsson
Genre Drama, Action, 80-tal
Skådespelare Helgi Skúlason, Edda Björgvinsdóttir, Jakob Þór Einarsson, Egill Ólafsson, Flosi Ólafsson, Gotti Sigurdarson, Sveinn M Eiðsson

2023-01-07
Här fanns säkert fina intentioner att göra en episk vikingafilm, men resultatet blev inte så episkt. Några karga miljöer och bistra skitiga hedningar till en story som stampar vatten mer än vad som är nyttigt. Det finns scener som för all del fungerar och musiken känns opassande passande i en 80-talsproduktion.
apelsin
2021-06-07
Nja, egentligen är den ganska så kass, men av nån anledning tänker jag att den kanske ändå var intressant nog att nå upp till en svag tvåa.
2019-08-05
Haha, var längesedan jag såg denna film, men kass var den! mins ändå att jag gillade den fåniga musiken...
StaffanE71
2017-12-25
Isländsk kultrulle, brutal blodshämnd vikingastyle, skriker 80-tal. Oförglömlig. Måste faktiskt ses. Stabil 3'a.
Zebulonm
2017-11-24
Betyget jag tyckte när jag såg den. Men det var på 80-talet. Måste se om...
energitjuven
2016-01-15
Ljudeffekterna, manus, klippning och mycket mer är katastrof. Den är ganska underhållande att skratta ÅT och inte med, skulle nästan kunna rekomendera folk att se den 1 gång i livet i alla fall. Men för det förtjänar den inte bättre betyg.
aemilius
2015-04-11
feat. Solstafir @ Roadburn festival 2015.
morgoth
2015-04-09
Det enda dåliga var ju musiken
shady_slim
2015-02-25
Härlig klassiker som man såg när man växte upp. Ser att den är taggad som "Western" - ta bort.
Grillo
2014-07-21
80-talsestetiken och -ljudet är förstås det den här filmen är mest ihågkommen för, tillsammans med det faktum att många sett den i skolan och skrattat åt de roliga ljudeffekterna och den rätt daterade musiken. Om man tar den för vad den är är det dock en klassisk western med riktigt stämningsfulla 30 sista minuter eller så. Slutet lyfte den från en tvåa till en trea, med sin klart Leoneinspirerade stil.