BETYG
3
av 5
3
av 5
Köpmannen i Venedig
Berättelsen utspelas i Venedig på 1500-talet. Köpmannen Antonio går i borgen med sin egen kropp när hans bäste vän Bassanio behöver pengar. Ockraren Shylock tar tillfälle i akt och vägrar lösa lånet i pengar - utan kräver ett skålpund kött ur Antonios kropp. Shylocks värld rasar dock samman och han inser snart att hämnden inte alltid är ljuv.

Originaltitel | The Merchant of Venice |
Alternativ titel | William Shakespeare's The Merchant of Venice |
Regissör | Michael Radford |
Manus | Michael Radford |
Genre | Drama, Romantik, 2000-tal |
Skådespelare | Al Pacino, Joseph Fiennes, Jeremy Irons, Lynn Collins, Ron Cook, Allan Corduner, Charlie Cox, Mackenzie Crook, Gregor Fisher, Zuleikha Robinson, Kris Marshall, Heather Goldenhersh, John Sessions |
Betygsätt | Logga in eller bli medlem för att rösta |
Betygsantal | 2407 |
Filmnummer | 27284 |
Recensioner
Filmen har inga recensioner ännu.Kommentarer
Välspelad och välgjord med ytterst snygg scenografi, men grundberättelsen är verkligen problematisk. Rättegångsscenen är svår att hantera, inte minst när historien trots allt slutar "lyckligt". Al Pacino glänser som Shylock, men det gör inte karaktären mindre besvärlig. Första halvan av filmen är strålande, men sen blir det ganska obekvämt...
Det är en otroligt snygg och välspelad film, men jag pallar inte riktigt att allt är på vers (jag vet det är en Shakespeare-filmatisering, men jag är inte överdrivet förtjust i Shakespeare heller).
Jag tycker bättre om storyn och skådespelarna än den här filmatiseringen. Överföringen från teater till film är misslyckad. Det blir ganska monotont, onaturligt och långdraget.
Om det är meningen att man ska vara på Antonios sida så tänkte jag helt fel.
Väl upplagd filmversion som håller intresset uppe. Mer fokus på drama än komedi i denna tolkning, men det tycker jag fungerar utmärkt.
Välspelat och vackert. Fantastiskt av framförallt Al Pacino som verkligen klär rollen. Ska man kunna värdera denna film måste man ta den för vad den är, nämligen en filmatisering av en klassisk pjäs, där man utgår från textens inneboende poesi. Och jag tycker Radford lyckas visa att Shakespeares språk lever. Han levandegör pjästen. Och pjäsen är en blandning av moralitet och saga. Se den som det. Själv blev jag fascinerad av hur jag ändå blev gripen av handlingen och undrade vad som skulle hända, trots att jag för många år sedan läste pjäsen. Det tycker jag är starkt.
Var anledningen till 15-års-gränsen brösten eller att två män kysstes?
Torrt. Komedi? Ordentligt krystade inslag av den sorten, om ens.
Bra filmatisering som tolkar Shakespeare på rätt sätt; sann mot originalet och utan trams. Pacino gör en bra tolkning av Shylock och Irons gör det bra som Antonio. Scenen med Shylocks "..wrong us.. shall we not revenge?" är, kanske oundvikligt, kraftfullast. En stabil 3a.
Pacino, Pacino, Pacino... Jag älskar dig!