3.5

Kontroll

Utspelas i Budapests tunnelbana. Där befinner sig Bulsco, en tystlåten grubblare som jobbar som biljettkontrollant. Förutom att leda sitt gäng genom diverse kriser och bli anklagad för avskydda mord tävlar han i gastkramande lopp genom tunnlarna mot sina kollegor och hinner dessutom bli kär i en lokförardotter.

Originaltitel Kontroll
Alternativ titel Control
Regissör Nimród Antal
Manus Nimród Antal, Jim Adler
Genre Drama, Komedi, Kriminalare, Romantik, Thriller, 2000-tal
Skådespelare Sándor Csányi, Zoltán Mucsi, Csaba Pindroch, Sándor Badár, Zsolt Nagy, Bence Mátyási, Gyözö Szabó, Lajos Kovács, Balázs Mihályfi, János Kulka, Eszter Balla

Engravadlax
2018-12-05
Rätt välgjord buskis, men jag finner inte handlingen speciellt engagerande.
Thinduke
2014-07-22
Ungersk buskis i t-banemiljö. Inte var dag.
Keguri
2014-05-01
Riktigt j*vla bra.
Rixn
2014-02-12
Osannolik film. Vet inte om den är genial eller kalkon. Gillar den, i alla fall.

2012-08-13
Roligt med något lite annorlunda, skön (sjuk?) humor.
PeterTheW
2010-10-21
Smått seg på sina ställen, men så pass intressant, vrickat och annorlunda att man inte tröttnar. Klart bättre än Subway.
haajen
2010-09-19
Sjukt snygg film som är svår att kategorisera, känns som en vild genreblandning. Fantastisk regi och varje gång man tycker att det känns lite segt kommer där en ny bildlösning som slår en med häpnad. Gillar dessutom att Antals manus lämnar rätt mycket åt åskådaren att tolka.
Keguri
2010-04-29
Såg den när jag bodde i Budapest, hade svårt att åka tunnelbanan då utan att fundera på de sjuka och läskiga sakerna som skedde där nere i filmen... :D
Masjävel
2010-03-08
Häftig och annorlunda. Filmen har en väldigt speciell stämning som jag inte sett nån annanstans. Min första ungerska film, tror jag, och jag hoppas det inte blir den sista.
mariagrus
2008-03-26
lite väl seg ibland......