3.5

Kon-Tiki

Dokumentär om Thor Heyerdahls berömda Kon-Tiki-expedition, som under drygt tre månader 1947 for över Stilla Havet på en 12 meter lång balsaflotte, från Peru till Polynesien.

Originaltitel Kon-Tiki
Regissör Thor Heyerdahl, Olle Nordemar
Manus Thor Heyerdahl
Genre 50-tal, Dokumentär

StureStenhög
2014-03-20
Det är svårt att inte fascineras lite av hela den här expeditionen, och den här dokumentärens största förtjänst ligger helt enkelt i det faktum att vi får se de autentiska bilderna från resans gång. Men visst är det en väldigt informativ film också, det mesta som man kan tänkas vilja veta om den här expeditionen finns med här. Det enda som saknas lite är äventyrarna själva, vilka de var och vad som drev dem till att ge sig ut på den här smått galna färden hade varit kul att få veta. Dock hedervärt att göra en dokumentär om sitt eget upptåg utan att sätta sig själva i centrum
Hypostas
2013-08-07
En sevärd dokumentär, om ett gäng riktigt sköna lirare.
ShenLong
2013-01-14
för att ha vunnit en oscar är den svår att få tag i
Jompalompier
2013-01-12
Fantastisk! Att den fortfarande år 2013 är så spännande är imponerande. Snacka om äventyrare. Ville verkligen se denna innan man ger sig på Norges Oscar-bidrag.
Czechflash
2013-01-12
Imponerande och en väldigt intressant inblick i hur dessa äventyrare klarade en nästintill omöjlig uppgift.
moralist
2009-11-03
Väldigt spännande berättelse, med mycket praktiska tips på hur man gör för att resa från Peru till Polynesien på en flotte.
NHL
2004-07-16
Ganska skön stämning och en inte allt för oäven dokumentär.
eXi
2004-07-05
Haha, normännen är för roliga.