Kommissarie Morse - Djävulens dag

John Barrie, en serievåldtäktsman och satanist, flyr från ett metalsjukhus och kräver att hans terapeut överlämnas till honom. Barrie, som också är mästare på förklädnader, har en genomtänkt plan som skall lura Morse.

Originaltitel Inspector Morse - The Day of the Devil
Regissör Stephen Whittaker
Manus Daniel Boyle
Genre 90-tal, Kriminalare, Drama, Mysterium
Skådespelare John Thaw, Kevin Whately, Keith Allen, Harriet Walter, Patrick O'Connell, Lloyd McGuire, Aran Bell, Richard Graham, James Grout

2020-09-05
Annorlunda utformat, mer ett jagande och djävulsdyrkan. Det brukar direkt inte vara spännande att se Morse, nu var det det. Jag gillar bättre när det går lugnt till, fortfarande kastades ledtrådar ut, det blev ett för mig oväntat slut. Saknar när Morse drar sina citat, och kan förövrigt inte låta bli att fundera på vilka som fixar frisyrerna på Morse och Lewis. Inte det bästa avsnittet.

2015-09-25
+3.
goeran
2010-11-30
I och med det här avsnittet har jag sett klart alla avsnitt med Kommissarie Morse och det har genomgående varit en trevlig och underhållande bekantskap; men utan John Thaw hade det nog lätt kunnat bli något ganska mediokert (som exvis ”efterföljaren” Lewis). John Thaw var Morse och jag tror inte att någon annan hade kunnat fylla rollen som Colin Dexters deckarfigur lika bra. Just detta avsnitt är ingen traditionell mordgåta men ändå god brittisk deckarunderhållning (med överraskande vändningar).
MaraJade
2010-06-27
Ok avsnitt, men jag hade redan från början hade en misstanke om att viss person var insyltat i fallet och på slutet visade det sig att jag hade rätt.
ernils_l
2010-03-10
Jag trodde först att den var äldre, de har knappast researchat det ockulta och mörk nyandlighet särskilt väl. Eller alls, för den delen. Det gör att hela upplägget blir orealistiskt och där faller grunden för hela episoden. Å andra sidan håller de sekundära trådarna om hämd ganska väl, så helt tråkig blir den inte.
Luciphere
2007-12-20
Avsnitt som är mer inriktad på jakt efter en rymling snarare än lurig och listig mordgåta. Men de dolda motiven som till slut avslöjas gör ändå att historien kan kallas "smart". Gillar att ockult filosofi och symbolism ingår som ingrediens i handlingen. Ogillar att satanism nästintill okritiskt likställs med ren ondska och brottslighet.