Koma

Medicinsk thriller i vilken en Bostonläkare kommer en olycksbådande plan på spåren när hon undersöker oförklarliga fall av hjärnskador på sitt sjukhus. Hennes misstankar väcks när ett alarmerande högt antal liknade fall inträffar efter mindre operationer, men hennes frågor ignoreras av hennes chefer, och till slut är hennes liv i fara.

Originaltitel Coma
Regissör Michael Crichton
Manus Michael Crichton
Genre Drama, Thriller, Science Fiction, Mysterium, 70-tal
Skådespelare Michael Douglas, Lois Chiles, Tom Selleck, Genevieve Bujold, Richard Widmark, Rip Torn, Elizabeth Ashley, Ed Harris, Hari Rhodes, Lance LeGault, Charles Siebert, William Wintersole

2022-08-01
En komplex 70-tals suspence/thriller med en smart uppbyggnad av obehag. + även till den hotande musiken. Detta är en rulle som behöver en xtra genomgång framöver...Även skoj med så många kända ansikten. Ed-Harris/Tom-Selleck/Rip-Thorn/
supermancover
2018-05-03
Spännande, intressant och jag är rätt förvånad över att denna inte är en sån kritikerrosad superklassiker, för detta känns till och med lite småunikt än idag. Lois Chiles är jättevacker och bra.
Zebulonm
2021-08-04
Kommer ihåg den som riktigt bra. En omtitt o den håller än 2021.
Mat1az
2016-09-20
Såg denna för att jag gillade Genevieve Bujold i Earthquake (1974), och så klart för Michael Crichton (författaren till bl.a. Jurasic Park), som imponerade med sin West World några år tidigare. Denna var kuslig och spännande, men den lyfter aldrig till att bli något verkligen speciellt. Men en skön thriller. Kul sidenote att bilarna inte är typiska amerikanare, utan MG och Fiat. Och lite småkul med Tom Selleck. Stark trea.
BarryHero
2015-12-28
Overraskande att detta inte raknas som en enorm klassiker. Ok den har sina brister men det vags upp av oerhort kusliga sjukhusmiljoer (speciellt Jefferson Institute), ett talamod dar stamningen langsamt tillats byggas upp, och ett musical score i varldsklass av Jerry Goldsmith. Hittade denna film av en slump pa min dator, trodde lange att det var Congo (1980), men sen borjade jag titta narmare och kande inte alls igen handlingen som dock lat valdigt spannande. Vill se mer verk dar Michael Crichton (forfattaren bakom Jurassic Park) haft sina fingrar i.
Berniey
2013-03-31
Riktigt bra thriller med ett skrämmande scenario där spänningen byggs upp föredömligt.
2012-10-15
Spännande sjukhusthriller från tiden då de lät storyn och karaktärerna utvecklas ordentligt för tittaren och saker fick ta sin tid utan snabba klipp. Överlag bra, men jag hade gärna velat sett mer utveckling när de väl upptäckte vad som låg bakom allt.
Gigi1943
2012-02-12
Det är ett år sen jag såg den, det enda jag med säkerhet minns är att den var väldigt spännande.
Gröne_Orm
2011-12-12
En i mitt tycke litet bortslarvad film. Crichton är en av de största, mem hans regi lämnar mycket i övrigt att önska.
3DDaniel
2009-04-13
Spännande. Kunde varit cronenberg som gjort den om det varit mer gore i den.