2.3

Kolossen på Rhodos

En grekisk krigshjälte vid namn Dario besöker en släkting på Rhodos. Året är 280 f. Kr och Rhodos har just byggt en stor koloss för att beskydda dem från fiender.

Originaltitel Il Colosso di Rodi
Alternativ titel El Coloso de Rodas, Le Colosse de Rhodes, The Colossus of Rhodes
Regissör Sergio Leone
Manus Sergio Leone, Ageo Savioli, Duccio Tessari, Luciano Martino, Carlo Gualtieri, Luciano Chitarrini, Cesare Seccia, Ennio De Concini
Genre Drama, Äventyr, 60-tal
Skådespelare Rory Calhoun, Lea Massari, Georges Marchal, Conrado San Martín, Ángel Aranda, Mabel Karr, Georges Rigaud, Roberto Camardiel, Mimmo Palmara

Raimo_1985
2019-05-12
Imponerande på flera sätt, men kanske mest estetiskt, måste jag nog säga.
Sangraal
2014-08-07
Bra, men för lång. Alldeles för lång! Hade gott och väl räckt med 90 minuter utan att man direkt skulle gå miste om något.
hestret
2013-07-23
Väldigt lättklädda vältränade män som slåss, mördas och torterar varandra. I alldeles för lång tid. Den medelmåttiga storyn är stretchad som få och det känns bara som om Leone ville göra en lång episk film utan någon hänsyn till det material som fanns. Detta faktum gör filmen till en rätt tråkig upplevelse som inte kommer igång ordentligt förrän i slutet. Särskilt tycker jag scenerna med slagsmål samt sång och dans drar ut rejält och det känns lite trist då koreografin i dessa scener är repetitiv och trist. Någon hade behövt gå in med klippsaxen här. Bara det faktum att filmen har en helt knäpp tidslinje där det skiftar mellan dag och natt från scen till scen känns lite amatörmässigt. Skådespeleriet är tyvärr även det lite stelt hos många och samspelet mellan Calhoun och Massari lider rejält av att de uppenbart inte förstår vad den andre säger givet dubbningen. Gillar dock Marchal. Det positiva är de fantastiska scenerierna där det finfina jobbet med kolossen sticker ut. Vi bjuds också på ett rätt vackert foto som fångar fördelarna med widescreen mycket väl. Soundtracket var även det över medel. Trots de tekniska förtjänsterna som filmen har blir betyget dock enbart en stabil tvåa.
StureStenhög
2010-12-21
Kul att se en tidig Leone-rulle, men jag kan väl inte säga att man ser speciellt mycket av hans karaktäristiska stil här och jag hade aldrig kunnat gissa att det var han som stod för regin ifall jag inte visste det. Ett bra jobb gör han dock fortfarande och han har lyckats skapa ett underhållande spektakel. Det är framför allt miljöerna jag uppskattar med den här filmen och att man har satsat på just det spektakulära framför det historiskt korrekta har jag inga problem med denna gång. Rory Calhoun i huvudrollen framstår ju också mer som en skådespelare som har tagit rollen med förhoppningen att få ligga så mycket som möjligt, snarare än den grekiske krigshjälte han ska föreställa, men det är bara kul och han är onekligen lite av en sköning. Överlag gav den här filmen ett visst sug efter att se mer filmer i den gamla swords-and-sandals-genren, och det är väl ett så gott betyg som något
Martin_Sj
2010-02-02
Bra eller?
ezeikel
2007-12-02
Inte min genre
rayek
2006-08-18
Ett av världens sju underverk...
Malfunction
2006-05-16
Jag har för mig att Leone bara regisserade en del av den. Skulle ändå vara intressant att se.
Elessar86
2005-07-16
någon som har sett denna??
enjoy
2003-08-30
var kan man skaffa denna filmen? hoppas den går på tv snart.