2.3

Knight of Cups

En film om en man på jakt efter sig själv och sann kärlek bland frestelser, berömmelse och överflöd i Los Angeles.

Originaltitel Knight of Cups
Regissör Terrence Malick
Manus Terrence Malick
Genre Drama, Romantik, 2010-tal
Skådespelare Christian Bale, Cate Blanchett, Natalie Portman, Wes Bentley, Brian Dennehy, Antonio Banderas, Freida Pinto, Teresa Palmer, Imogen Poots, Isabel Lucas, Michael Wincott, Cherry Jones, Peter Matthiessen, Armin Mueller-Stahl, Kevin Corrigan

fisk0
2021-12-08
Filmen lämnade mig totalt oberörd. Personer, platser och situationer jag inte alls kan relatera till. Ibland säger voiceovern något intressant, men oförankrat i övriga filmen. Musikläggningen känns off och inte ens fotot når Malicks vanliga nivå. Blir nog Malicks första etta.
hsimpson
2020-06-19
Lite orolig inför att se denna, med tanke på dålig kritik och låga betyg både här och annorstädes. Blev dock mycket positivt överraskad. Klart bättre än "To the Wonder" (som jag dock behöver se om), och en stark fyra till denna galet vackra och filosofiska dröm. Lite kul att se alla kommentarer från folk som satt ettor och tvåor på denna... gör ju nästan att man vill sätta en femma.
2019-08-18
Första halvan av filmen begrep jag inte att jag såg en film och det tog till slutet innan jag insåg att det var Natalie Portman i en av rollerna, så jag var inte fullt engagerad men trots detta konstaterar jag att detta inte är en bra film. Lite snygg arkitektur här å där är väl det mest positiva jag kan säga.
2017-10-26
Malick känns bara tom för mig. Hans perspektiv på intimitet, kärlek, lycka osv verkar inte alls ligga i fas med mig.
Oidipussy
2017-09-10
Alltså älskar man Terrence Malick's vackra-men-olyckliga människor i snygga hus som viskar om gud o natur så gör man, vilket jag gör. Dock är Knight of Cups är en lite tråkigare version av Tree of Life / Song to Song, pga det handlar om en medelålders sad boi screenwriter i Hollywood. Trots det ändå bättre och mer experimentel än det mesta som går upp på bio.
2017-03-03
Förstås inte lätt att återupprepa framgångarna med The Tree of Life. Det här är som en fristående fortsättning. Man känner igen berättarstilen. Stundtals enastående vackert när olika färger och former fångas. Och det är skapat av naturen och människan. Behagliga ljud från naturen och praktiskt taget inget buller och oljud. Musiken är harmonisk och stämningsfull. En film att varva ned till och en filmupplevelse utöver det vanliga. Däremot tycker jag att den är något ojämn och osammanhängande. En svag trea.
Zok
2016-08-08
En filmupplevelse som sitter kvar efter filmen är slut. Den är både snygg och imponerande. Men jag kan dock förstå att filmen inte faller alla i smaken.
2016-04-02
Malick, Malick, Malick... Du har gjort ännu en snygg och tekniskt imponerande film. Men som helhet liknar det här ändå inte något mer än en samling bortklippta bitar ur Tree Of Life. Berättelsen (i brist på bättre ord) engagerar inte alls.
karlmats
2016-03-18
Efter Tree of Life svor jag på att aldrig mer se en Malick-film, att man sen oförvarnat springer på en på Filmfestival-visning mitt i veckan var en smärre chock. Det var fler än ett par sällskap som lämnade salongen innan halva filmen hade gått och det hade nog varit ett ganska bra val. Pretentiös dynga är ett begrepp som gärna slängs runt, men i det här fallet är jag helt enig. Nu kan kulturskribenterna få nåt att bita i, för det är vackert men urbota tråkigt, antagligen hittar man nån anledning att återigen hylla den här halvfiguren, ett gentrifieringens skräckexempel på när den verkliga världens trängs ut av finkulturella frågetecken. Ve oss alla. Det här var sista gången jag går på en sån här mina (?). En svag 1a.
senilix
2016-02-21
Tänker inte ens va snäll. Segt som hundskit.