2.2

Klockorna i Gamla Sta'n

Kalle Magnus Berg är en oerhört snäll utmätningsman i Gamla stan i Stockholm. Har någon "klient" det svårt, ställer Kalle ofta upp med pengar ur egen ficka.

Originaltitel Klockorna i Gamla Sta'n
Alternativ titel The Bells in Old Town
Regissör Ragnar Hyltén-Cavallius
Manus Ragnar Hyltén-Cavallius, Bertil Malmberg
Genre Drama, 40-tal
Skådespelare Edvard Persson, George Fant, Elsie Albiin, Gunnel Broström, Gösta Cederlund, Torsten Hillberg, Axel Högel, John Norrman, Aurore Palmgren, Ulla Wikander, Harry Ahlin, Gösta Gustafson, Åke Jensen, Jarl Hamilton, Greta Liming

yrkeschaufföre
2014-12-11
De verkar ha tänkt mer på färgen än handlingen, Men Edvard är ju skön som vanligt.

2014-07-30
Okej! Medel 2a i betyg!
ekmanälskaren
2014-07-28
Usch, vilken moral! Varför ska flickan hålla fast vid den usla musikern som behandlar henne som skit?
kennert
2014-07-06
Gulligt och mesigt.
AlbinWesley
2014-06-30
Kul med Sveriges första långfilm i färg, mindre kul att den inte är särskilt bra... Helt okej förvisso men rätt tramsig.
TobiasRydén
2012-02-03
Hur mycket jag än förtjusas av 40-talets glättighet och bekvämlighetsfaktor, som tar sig form i de sköna Gamla Stan-bilderna, restauranglokalerna och George Fants bohemlya, och förstärks utav färgfotot, så kräver en nykter betygsättning att jag lägger dåtidsromantiken åt sidan. Det är en slarvigt klippt och taffligt spelad film som jag säkert hade funnit jämrans noskig om jag hade sett den när den kom. Min erfarenhet av Edvard Persson vittnar om att hans karaktär kan vara nog så odräglig, men här är han väl OK att dras med. I alla fall slipper man skånepatriotismen.
HerrFågelsaft
2010-12-07
Första svenska färgfilmen, men Edvard är sig lik. Jordnära klok, munter, musikalisk och gillar att omge sig med söta flickor. Stämmer väl på både aktören och rollen.
FabianBom
2010-04-25