3.7

Klassen

De är till synes helt vanliga elever i en helt vanlig klass i en helt vanlig skola, men under ytan lurar grov mobbning och utanförskap för två av eleverna som dagligen plågas och torteras av klasskamraterna. När mobbningen en dag går för långt tänker de båda pojkarna stå upp för sin rätt att få leva ifred.

Originaltitel Klass
Alternativ titel The Class
Regissör Ilmar Raag
Manus Ilmar Raag
Genre Drama, 2000-tal
Skådespelare Vallo Kirs, Pärt Uusberg, Lauri Pedaja, Paula Solvak, Mikk Mägi, Riina Ries, Joonas Paas, Kadi Metsla, Triin Tenso, Virgo Ernits, Karl Sakrits, Liina Joonas, Saara Pius, Kaspar Kannelmäe, Brita Kikas, Mirjam Mesak, Max-Sander Mikli, Imre Paabo, Robin Pajuste, Petra Sauemägi, Kaarel Sööt, Silver Uusküla

Sheepy
2022-06-06
Mycket kraftfull men samtidigt väl enkelspårig och med en upplösning som kommer alldeles för fort. Samtliga karaktärer i filmen är även för endimensionella för att jag helt ska ta det på allvar.
KyLLo
2016-12-04
För övrigt är Bang, Bang... You're Dead ett mycket bättre alternativ.
KyLLo
2015-09-22
En svårfångad ungdomsfilm med lågt underhållningsvärde. Större delen känns som en film i det gamla ungdomsprogrammet Bullen eller så, men på estniska då. Det är som att den riktar sig till en ung och smal (inte kroppsligt då) målgrupp. Annars brukar jag tycka om ungdomsfilmer. Den är inte händelselös, utan försöker verkligen, men jag känner att jag inte grips tag eller bryr mig. Som att det finns liknande ungdomsfilmer som är bättre. Den tar sig något mot slutet, men det är ändå ingen film som får mina hårstrån att resa sig. Säkerligen ett försök att chocka och beröra på djupet genom att dra mobbningen ett steg längre och tvinga tittarna till att vara åskådare. Deppig och tämligen ointressant.
labi
2015-04-06
Om det här är baserat på en verklig händelse bör det estniska skolsystemet vid denna tid ha varit genomruttet. Det känns väldigt avlägset att mobbning och hierarkier skulle få utrymme att eskalera till denna grad i en svensk skola. Om inte filmen hade inletts med en text om att handlingen är baserad på en verklig händelse hade jag avfärdat den direkt som tillskruvad och onyanserad, men just denna inledande text gör att det vrider sig i magen på mig. Alltså bara en enda visselblåsare i en hel klass? Möjlighet att misshandla någon i en skolkorridor utan att någon ingriper eller säger till en lärare? Riktigt starkt, men lämnar en känsla av att våld rättfärdigar våld. Å andra sidan, vilken amerikansk hämnarfilm gör inte det?
LacombeLucien
2014-04-21
Hemsk film, lite överdriven, lite b, men sevärd. Elephant och Bang bang och Zero Day är bättre.
fridenpaden
2014-04-19
Självklart känns det orealistiskt att en hel klass mobbar en kille med ett sådant fysiskt våld och att ingen lärare gör något mer än att typ säga aja baja och sedan gå vidare med lektionen. Jag förstår inte heller varför ingen informerar skolledningen? Fast jag gillar ändå filmen trots all dess övertydlighet. Jag gillar styrkan hos den som står emot, jag gillar den känsla av total försvarslöshet. Och så gillar jag slutet.
Javel
2013-06-03
Det var en skev klass det där. Uteslutande empatilösa, sadistiska kräk. Det går väl att undersöka sociala mekanismer och mob-mentalitet utan att ta i så här mycket? Bättre på samma tema; Bang, Bang... You're Dead, Elephant.
Virrpanna
2013-02-01
Mådde dåligt större delen av filmen, för det är så sjukt att detta får hända, utan att någon bryr sig. Usch!
JimCarrey
2013-01-24
Har ganska svårt att förstå hur den här kan ha fått så mycket fyror och femmor. För att ta de mer objektiva grejerna så är produktionen och skådespeleriet inget vidare, en brevfilm från bullen var ingen dum jämförelse. Sen beter sig karaktärerna inte trovärdigt i mina ögon. Pastischer på mobbade killen, mobbaren, snälla killen etc. Kackig dynamik. Ok underhållning. Svag trea.
Challenin
2012-12-16
Om inte vardagen påminner mig dagligen så gjorde denna film det, om hur äckliga människor är. Vad är det för fel på folk... uh. Som sagt, blodet kokar. Och tårarna rinner.