3.6

King of Comedy

Ruperts största önskan här i livet är att bli en lika stor komiker som Jerry Langford. Ruperts väninna Masha är på avstånd förälskad i Jerry. Tillsammans gör Rupert och Masha allt för att förverkliga sina drömmar.

Originaltitel The King of Comedy
Regissör Martin Scorsese
Manus Paul D Zimmerman
Genre Drama, Komedi, Kriminalare, 80-tal
Skådespelare Robert De Niro, Jerry Lewis, Diahnne Abbott, Sandra Bernhard, Shelley Hack, Margo Winkler, Frederick De Cordova, Ed Herlihy, Catherine Scorsese, Cathy Scorsese, Kim Chan

Skapad 2019-11-25 av BobbyPeru
Martin Scorsese's mästerverk från 1983 var en ny genre för honom. Han hade bara gjort tuffa New York-skildringar som Mean Streets och Taxi Driver, ett drama om en ensam kvinna och hennes son (Alice...   Läs mer »

timbo93
2013-10-27
En så stark fyra som någonsin kan existera. Som journaliststudent känner man lite obehagligt väl igen sig i rollen att hoppas människor jag vill ha kontakt med ska känna sig vid mig. Mycket skicklig, fint manus, bra skådespeleri och enastående De Niro!
hampushoney
2013-09-08
Scorsese skär genom kändishysterin med en kirurgs precision; han tappar aldrig bollen, utan förmedlar Ruperts sköra älskvärdhet samtidigt som han visar att han totalt tappat all rimlighet.
filmfreak1
2013-08-27
INTE tragikomisk, BARA tragisk.
ClintanTheKing
2013-08-05
Helt galet rolig komedi med Robert De Niro som gör en av sina absolut bästa komiska roller. Höll fan på att skratta på mig alltså!
skugge
2013-04-18
Mycket ond film. Välgjort visst men så jäkla enerverande att titta på.

2013-03-10
Det här är Martin Scorsese´s bästa verk i karriären och det är en film med många ansikten och inte minst känns den känns sorgligt bortglömt. Man slits mellan skratt, tragikomik och en vilja att bara borra ner ansiktet i händerna för att slippa se Rupert göra bort sig. Det är svårt att nämna tidernas bästa rollprestation, men mina kandidater är Nicholson i Gökboet och De Niro i Scorsese´s King of comedy.
booby
2013-01-07
Jag känner av ett visst obehag från denna film med en ny inblick i Robert DeNiro.
drj
2012-05-06
De Niros bästa skådespelarprestation. Go Mr Pipkin go!
Wastedpaper
2012-02-10
Väldigt underhållande, dock på ett smått skrämmande sätt. Starkt skådespel och bra stämning. Älskar det smått oväntade slutet.
KimEkberg
2012-01-01
ja ibland tänker man att deniro är en skitskådis eftersom han nu om åren bara är med i löjliga blöj-filmer, men om man tänker tillbaka på filmer som denna och deer hunter förstår man varför han av vissa klassas som en av de feta fejsen. det här var en riktigt bra och gripig film med skådespeleri och intensitet på topp. min första jerry lewis också.