3.1

Chinaman

När Keld blir lämnad av sin fru och inte ens kan laga sin egen mat börjar han äta på en närliggande kinesrestaurang. Snart konfronteras han av ägaren som frågar om Keld kan ingå ett skenäktenskap med ägarens syster för att få in henne i landet. Trots sina olikheter växer snart en kärleksrelation fram mellan de två. Ända tills en hemlighet avslöjas och allt måste avslutas...

Originaltitel Kinamand
Regissör Henrik Ruben Genz
Manus Kim Fupz Aakeson
Genre Drama, 2000-tal
Skådespelare Bjarne Henriksen, Vivian Wu, Paw Henriksen, Mette Agnete Horn, Nicolas Winding Refn, Charlotte Fich, Laura Bro, Linkun Wu, Johan Rabaeus, Peder Thomas Pedersen

fixativ
2015-04-02
Slutet drar ner betyget till en trea egentligen... Men kan inte låta bli att sätta fyra ändå för huvudrollens mysfaktor!
Hypostas
2014-12-26
Riktigt trevlig dansk film. Bättre än Kaurismäki.
2014-10-10
Får mig att tänka lite på Kaurismäki, fast plattare och inte lika kärvt. (7/15)
resegaranti
2009-03-16
Jag tycker tvärtemot MilkMoney att det är en film som baseras väldigt lite på att vara moralisk och präktig. Alla individer agerar väldigt impulsartat och oeftertänksamt genom hela filmen. Snälla människor existerar. Handlingsförlamade människor med problem att uttrycka sig är jag dessutom förbannat svag för.
ninaemilia
2007-09-26
Den hær var ett guldkorn. En mesig man ær inget att førakta.
erkperk
2006-10-18
var inte så betagen efter att ha sett den, men filmen har inte velat lämna mig. kjeld är en enastående karaktär. något i samma stil är filmen "mot väggen" från 2004.
dilber
2006-04-01
Finstämd film med elegant humor men taber lite på sista biten
MilkMonkey
2005-12-14
men så ofantligt präktigt och moraliskt, kulturkrocksfilmer känns alltid krystade på det ena eller andra sättet . . . men ändå rätt kul att se
Journalisten
2005-11-29
Fantastisk lågmäld liten pärla. Stillsam men vacker och full av undertryckta känslor. Men varför måste de snälla danska männen vara så fruktansvärt mesiga, och kvinnorna så elaka?