3.2

Yakuza Demon

En historia om ett litet yakuzagäng vars boss är i knipa efter ett pengabråk med andra bossar i hans "familj". Efter att några rivaler förklarar krig mot dem så hamnar bossen i fängelse och under bevakning. Hans två återstående undersåtar bestämmer sig för att själva ta kol på sina rivaler, vilket gör att deras grupp hamnar i underläge och att de blir utstötta från gruppen.

Originaltitel Kikoku
Regissör Takashi Miike
Manus Shigenori Takechi
Genre Action, Kriminalare, Drama, 2000-tal
Skådespelare Tetsurô Tanba, Kenichi Endo, Riki Takeuchi, Renji Ishibashi, Mickey Curtis, Hideki Sone, Ryôsuke Miki, Kôichi Iwaki, Hiroshi Katsuno, Yasukaze Motomiya, Kazuya Nakayama, Yôko Natsuki, Gorô Oohashi, Mikio Ôsawa

Kalkonhönan
2015-04-20
Kul med lite små referenser till Agitator av Miike som jag såg igår, men en sämre film än den också.
Hindsight
2012-09-04
Inte jätteunderhållande lite lätt märklig yakuza rulle. Var faktiskt inget vidare tyvärr, även om storyn var helt ok på sina håll.

2010-06-14
I en medföljande essä om filmen i Special Features så påstod någon att det här är Miikes farväl till Yakuza-genren; den gjordes 2003 och han har inte gjort en enda proper Yakuza-film sen dess. Ett bra avslut om det nu är det.
Nervegas
2006-08-24
Återigen visar Miike att han är Fukasakus rättmäktige arvtagare.
sycamore
2006-03-12
en av miikes bästa no-nonsense yakuzafilmer. "nedtonad" känns inte riktigt som rätt ordval, då alla de som sett mer än en handfull av hans filmer borde veta att den mer extrema outputen bara utgör en liten del av vad han åstadkommit.