3.1

En flicka vid namn Katja

Den unga flickan Keetje flyttar 1881 med sin familj till Amsterdam för att komma undan fattigdomen. Där vill dock alla dra nytta av henne, och hon tvingas utstå mycket förnedring.

Originaltitel Keetje Tippel
Alternativ titel Cathy Tippel, A Girl Called Katy Tippel, Katie Tippel, Katie's Passion
Regissör Paul Verhoeven
Manus Gerard Soeteman, Neel Doff
Genre Drama, 70-tal
Skådespelare Monique van de Ven, Peter Faber, Mart Gevers, Rutger Hauer, Hannah de Leeuwe

2014-02-28
Snygga miljöer, snygg kostym och en karismatisk Monique van de Ven i huvudrollen. Men det är för lite misär och elände för min smak, och mindre blir det ju längre filmen lider. (7+/15)
Hypostas
2013-01-07
Helt OK rulle, men Verhoeven kan så mycket bättre.
karlmats
2012-07-30
Monique är ett litet sockerrör precis som Turks Fruit men jag blir inte lika indragen i historien den här gången. Visst verkar det rätt pissigt att växa upp fattig på 1800-talet men skildringen lämnar mig till stora delar oberörd trots allt naket och perverterat. Grogrunden för Red Light District var då sannerligen lagd redan för 100 år sedan och jag gillar hur Verhoeven så ogenerat angriper den här vardagen utan moralkakor i nävarna. Den revolutionära politiska aspekten uppskattade jag mer än vad jag hade gjort för ett år sedan. Uttalandet att pengar förvandlar folk till idioter har sällan känns så träffsäkert som nu under IOKs vidriga agerande runt OS. En stark 2a. Rutger i porrmustasch måste ju åtminstone ge en halv extrapoäng.
2012-02-14
Smutsigt och dekadent med bra scenografi och en historia som lyckas hålla intresset uppe. Hauer i tidig roll och dragplåster, men han har endast en biroll.
Docklands
2007-11-04
den här filmen värmer helt klart,,, snyggt som f** ibland,, faller aldirg under en tre så det är vad den får.
jonbo
2007-10-01
Bra skådespel och en helt ok historia.
Dele
2006-12-04
Helt ok.
DonActive
2005-06-28
Mycket bra insatser av skådespelarna. Framför allt Monique imponerar. Rutger är stabil som vanligt och Verhoeven kan sina grejor.
Bozze80
2005-06-28
Lite tråkigt att inte Rutger är med mer än han är. Dock en rätt intressant historia med överlag väldigt bra skådespelare.