Katyn

Polen invaderades av Tyskland den 1 september 1939. Två veckor senare angrep Sovjetunionen från öst. Att 15 000 polska officerare försvann var länge ett olöst mysterium, men våren 1943 påträffades offren i en jättelik massgrav. Avrättningarna hade kommit som en direkt order från Stalin. Men den fullständiga sanningen låg gömd bakom järnridån tills det kalla kriget tagit slut. Katyn bygger på berättelser, brev och dagböcker som alla bär vittnesbörd om en av Stalins mest fruktansvärda illgärningar.

Originaltitel Katyn
Alternativ titel Massakern i Katyn
Regissör Andrzej Wajda
Manus Andrzej Mularczyk, Wladyslaw Pasikowski, Andrzej Wajda
Genre Drama, Krig, 2000-tal
Skådespelare Jan Englert, Stanislawa Celinska, Maja Ostaszewska, Danuta Stenka, Andrzej Chyra, Sergej Garmasj, Joachim Paul Assböck, Artur Zmijewski, Waldemar Barwinski, Magdalena Cielecka, Oleg Drach, Oleg Savkin, Sebastian Bezzel, Agnieszka Glinska, Wiktoria Gasiewska

kexchokladet
2021-09-26
En bra skildring med en lågmäld, realistisk och omskakande ton.
RustyFilm
2016-12-10
En hyllning till massakerns Polska offer och en påminnelse om människans ondska. Det hela berättas på ett realistiskt, nästan dokumentärt sätt, helt befriat från publikfriande inslag av typ ”invävd kärlekshistoria” eller ”dramatiska krigsexplosioner”. En stillsam men otäck film som förmodligen hittade sin största publik i Polen.
Bozze80
2016-06-30
En hemsk händelse, som bitvis skildras så mörkt och rått som den ska, men andra stunder helt tappar fokus. Tyvärr gör den abrupta starten att man heller inte får någon riktigt känsla för någon av karaktärerna, det här hade kunnat bli så bra, nu blir det så ojämnt så det nästan är svårt att sätta betyg. Men godkänt får den i alla fall!
TimBuckley
2016-03-27
(rek 3a) Regissören har inte lyckats hålla fokuset uppe i denna film som vill berätta alldeles på tok för mycket, och på kuppen inte lyckas berätta knappt något alls. Berättandet i filmen är så utspritt så att Katyn nästan försvinner som fokus... Filmen borde ha hållit sig från A-Ö med historien om de polska officerarna i fångenskap, från dess att de grips tills dess att de avrättas. Resten skulle i ärlighetens namn fungera mycket bättre under berättande eftertexter ala "Ryssland skulle komma att fortsätta förneka massakern vid Katyn fram till ... " . Mot slutet ville jag att den skulle ta slut för att den var så seg/innehållslös och då kan det faktiskt per definition inte bli en 3a, som jag var inne på först. Detta trots att det dock är givande att få en filmisk titt på andra världskriget ur polsk synvinkel. Misär, misär, misär. Stark 2a.
Dele
2015-02-18
Historiskt intressant och en ömsint skildring av denna händelse och utvalda personer med anknytning därtill.
Noseman2005
2014-03-01
Väldigt rörig om man inte har bra koll på den här delen av polsk historia. Det måste ha kunnat göras mycket bättre (och tydligare) än såhär. Vad handlade den egentligen om? 4/10
tvamvarg
2014-01-06
Kan tänka mig Putins pappa stå där och hjälpa till att fylla massgravarna...
Jennyshima
2013-10-25
Väldigt bra skådespeleri och regi. Det är den första polska långfilmen jag ser den gav mersmak. Ämnet är dock tungt och det är en hel del obehagliga scener men det är den här typen av film som man ändå bör se.
JimCarrey
2013-02-24
Extremt välgjord film som jag tyvärr slumrade till lite under och nog borde se om för att se om det kan bli ett ännu högre betyg
FelixFTM
2012-10-02
Den var definitivt inte dålig, men jag, personligen, uppskattade den inte särskilt mycket. Hade lite svårt att hänga med i storyn och förstod inte riktigt vem alla var och hur de var kopplade till varandra.