3.5

Katharina Blums förlorade heder

Efter en natt med en man som Katharina Blum träffar på ett party anklagas hon för att vara terrorist. Journalisten Tötges drar med insinuationer och påståenden Katharinas privatliv i smutsen. Baserad på Heinrich Bölls roman.

Originaltitel Die verlorene Ehre der Katharina Blum
Alternativ titel Die verlorene Ehre der Katharina Blum oder: Wie Gewalt entstehen und wohin sie führen kann, The Lost Honor of Katharina Blum
Regissör Volker Schlöndorff, Margarethe von Trotta
Manus Volker Schlöndorff, Margarethe von Trotta
Genre 70-tal, Drama
Skådespelare Jürgen Prochnow, Heinz Bennent, Mario Adorf, Angela Winkler, Dieter Laser, Hannelore Hoger, Rolf Becker, Herbert Fux, Karl Heinz Vosgerau

RustyFilm
2022-10-11
Vet inte hur det var i nobelprisade Heinrich Bölls roman men här i filmen är berättarstilen så övertydlig och hårt vinklad att det ibland blir komik. Men visst, Bölls samhällskritik blir här väldigt rak. Regiteamet Volker Schlöndorff / Margarethe von Trotta har mycket skickligt gett Katharina Blum en aura av fromhet som effektivt bryter med sin omgivning och därmed stärker filmens budskap. Angela Winkler gör sen karaktären Blum galant och det är hon som bär filmen. Blums antagonist journalisten Tötges är det mest obehagliga jag sett på mycket länge. Han byggde verkligen för sitt öde.
hairofthedog
2014-02-08
Jo, men bra, men ja. Jo.
StureStenhög
2013-12-03
En film som både är ett alldeles utmärkt tidsdokument och känns högst aktuell även idag. För sin tid känns filmen väldigt modig i sitt problematiserande av några av demokratins grundvalar, och det gråa tyska 70-talet och inblicken i den tidens politiska klimat erbjuder en fin tidsresa för dagens publik. Som satir pendlar filmen mellan att vara rolig, träffsäker och övertydlig. I allmänhet har jag trots allt lite svårt för filmer som är så hårt vinklade som den här filmen är, och jag har en del invändningar mot dess argumentering. Men på det stora hela sympatiserar jag med kritiken av den snaskiga journalistiken. Kul annars med en ung Jürgen Prochnow, långt innan han började göra Uwe-filmer
mammene
2013-12-01
Inte en pinfärsk film precis, men som känns väldigt aktuellt i dessa drevets dagar. Dystra miljöer och makt som går överstyr, samtidigt som det var parodi. Sevärd!
Gigi1943
2013-09-07
Den var tung men helt okej, bra eftertext om pressens metoder. Sanslöst med tanke på att det finns i reella livet, inte bara som fiction.
jep
2013-08-30
I dagens samhälle med internet, sociala medier och dokusåpor där många, frivilligt utlämnar så mycket av sig själva känns detta tema ganska förlegat. Dagens fråga är istället varför folk själva väljer att exponera sig.
Virrpanna
2013-08-09
Filmen är exakt lika seg som boken.
Tonti
2013-07-28
Balansen mellan satir och seriositet fungerar bara halvbra vilket leder till att det mesta känns lite väl distanserat och opersonligt. Men det är bra och relevant ofta ändå.
goeran
2013-07-28
Det är inte särskilt givande att se Volker Schlöndorffs & Margarethe von Trottas film Die verlorene Ehre der Katharina Blum från 1975; man kan inte påstå precis det är film som engagerar eller griper tag i tittaren. Det viktigaste för filmens skapare verkar vara att trumpeta ut sitt och författaren Heinrich Bölls budskap; att myndigheternas jakt på sjuttiotalets vänsterterrorister (Röda armé-fraktionen) var överdriven liksom pressens bevakning av terroristjakten.
Gitarrmongot
2013-07-28
Ett jävla mästerverk. Enda jobbiga är att man blir VÄL mördarstinn av att se den. Epilogtexten är fantastiskt. En focka i ansiktet på alla Janne Josefsson-pökande "yttrafrihetsriddare". Vad hände med det individuella ansvaret? Det försvann ut ur min gevärspipa, dumarslen!