2.8

Kärlek och hämnd

En historia om fem tonåringar i 1950-talets USA. Jacey är övertygad om att den förmögne Lloyd Abbot haft en affär med hans mor. Han bestämmer sig för att hämnas genom att förföra hans döttrar.

Originaltitel Inventing The Abbots
Alternativ titel Inventing the Abbotts
Regissör Pat O'Connor
Manus Sue Miller, Ken Hixon
Genre Drama, Romantik, 90-tal
Skådespelare Liv Tyler, Joaquin Phoenix, Billy Crudup, Will Patton, Jennifer Connelly, Joanna Going, Barbara Williams, Kathy Baker, Michael Sutton, Alessandro Nivola, Shawn Hatosy, Garrett M Brown, Julie Benz, Zoe McLellan, David Frazier

RustyFilm
2016-12-10
Ett kärleksdrama i 50-tals miljö med inslag av motsättningar mellan två familjer (rik – fattig). Filmen har tidigare gått mig helt förbi och kunde väl ha gjort så nu också utan att det skulle vara någon katastrof. Ingen originell historia men bra skådespelarinsatser och bra regi gör att det ändå blir sevärt.
Djason
2015-05-15
Ganska trist film men som är sevärd tack vara duktiga skådisar.
2014-11-23
Det är en lite smågullig känsla rakt igenom filmen och den utmärker sig inte speciellt. Filmens skådespelare som Liv Tyler, Joaquin Phoenix, Billy Crudup och Jennifer Connelly håller dock filmen hela tiden intressant och levande. Skön film!
LuxLisbon2
2014-09-24
Bra om olika roller man spelar inom romantisk karlek; mindervärdeskomplex, erövring, hamnd, hyckleri.
filmfreak1
2011-10-05
Konstig historia på alla sätt och vis med bra skådisar. Svag 3a!
TimBuckley
2009-11-17
(rek 3a) Den här filmen har allt & ändå så uteblir den där riktiga gnistan. Liv Tyler och Jennifer Connelly gör två varsina fina prestationer såsom man kan förvänta sig & Joaquin Phoenix gör sig riktigt fint i huvudrollen, fint foto, Morricone influerade kompositioner, och kärlek, kärlek, kärlek. Borde således älska, men jag nöjer mig med att "endast" tycka om denna film som definitivt var mysig och varm, men som saknade gnistan även om jag nästan inte vill erkänna det haha... Stabil regi tveklöst, men min gissning är att detta hade kunnat bli en bred klassiker med en Scorsese kaliber till regissör. En fråga dock, varför är berättarrösten som hör till Phoenix karaktär inte intalad av honom ??? Åldern verkar ju dessutom vara den samma så det känns lite udda. Men... Stark 3a!
FatFrank
2007-07-10
Underhållande film
snoqalf
2007-03-24
Lite lång kanske, men helt ok film.