1.6

Karate Kid - Mästarens nya elev

Karatetränaren Miyagi möter tonårsflickan Julie vars själ är svart av smärta. Miyagi tar flickan till sig fast besluten att lära henne både karate och respekt för livet.

Originaltitel The Next Karate Kid
Alternativ titel Karate Kid 4
Regissör Christopher Cain
Manus Mark Lee
Genre Drama, Familjefilm, Action, Romantik, 90-tal
Skådespelare Hilary Swank, Pat Morita, Michael Ironside, Constance Towers, Chris Conrad, Michael Cavalieri, Walton Goggins, Jim Ishida, Rodney Kageyama, Seth Sakai, Tom O'Brien (III), Arsenio 'Sonny' Trinidad, Thomas Downey

TimBuckley
2022-12-29
Inget som helst fel med denna film i jämföresle med föregående tredje film i serien, om än inte lika klassisk som den första filmen eller lika bra som den andra filmen. Till skillnad ifrån Maccio som var en barnskådespelare som med rätta försvann från storproduktionerna (fram till Cobra Kai vill säga), så är det även kul att se en 19/20 årig Swank i huvudrollen. Där är läget det motsatta av en skådespelare som här tar vacklande första steg för att sedan bli bättre och bättre. Men Miyagi är behållningen i det här, och jag lyssnar gärna på hans one-liners vilket är skäl nog till att titta. "Solen är varm. Gräset är grönt". Men filmen kan dock inte få mer än en 2:a, då den liksom bara puttrar på utan att något tydligt står på spel i filmen.
Nathalena
2022-07-27
De skulle ha slutat för 2 filmer sen, men de kunde inte sluta förrän det blir en stor flopp. Klassisk girighet
Count_Duckula
2015-04-15
Som ett stort fan av de tre föregående filmerna var det med förtjusning som jag la mig i sängen för att åtnjuta den fjärde och sista delen av Mr. Miyagi-sagan. Låt mig börja med att säga att det är något av en ”blandad kompott”. Det är en rätt snyggt filmad historia som sannerligen visar upp Boston i ett smickrande skimmer, musiken kunde varit intressantare om än pluspoäng för M People’s Movin On Up definitivt är på sin plats. Handlingsmässigt kan man väl säga att det är underhållande om än inte särskilt genomtänkt: en paramilitär fascistorganisation som styr en High School med järnhand? En högst njutbar del utspelas på ett zenbuddistiskt kloster, en inte så njutbar del behandlar ett scenario på skolan där Julie-san, den nya Karate Kid, med nöd och näppe klarar sig undan en gruppvåldtäkt. Miyagi är hursomhelst grym och både Julie-san och säkerhetschefen funkar i sin banala överdrivenhet – jag menar, en tonårstjej på glid är nog precis sådär jobbig, och ja visst, det kanske inte var helt nödvändigt att spränga bilen, men hade det verkligen varit en bättre film om de inte gjort det? Check it om du gillar de tidigare delarna, det kommer åtminstone vara underhållande.
2014-11-08
För att hålla liv i karate kid filmerna byter man ut killen mot en tjej i hopp om att skapa något nytt men samtidigt bevara det gamla. Detta funkar inte för mig men kanske är det dags att tjejerna får en förebild denna gången. I så fall är jag helt fel målgrupp och då gör det väl inget att jag säger att det är dåligt. 1+
StureStenhög
2013-11-02
Känns som att den här filmen får lite för mycket skit. Nån större filmupplevelse är det förvisso inte, men den är åtminstone bättre än den trötta tredje filmen. Här bjuds vi ändå på en del dumunderhållning. Att det är en ny elev är inte så dumt, den här filmserien kunde behöva lite nytt blod, och Mr. Miyagi vaknar till liv lite grann av det också. Han har väl en tendens att slå över till att bli parodi på sig själv, men det är ju bara roligt. Kul är det även med Michael Ironside som genomond och totalt ologisk bad guy. Han verkar vara idrottslärare eller nåt sånt, men samtidigt styr han skolan med järnhand och har ett litet Hitler-jugend-gäng som springer hans ärenden. Roligt dessutom att skolans bully ser ut som Ruud van Nistelrooy. Hilary Swank är bra störig dock, hon är lätt filmens svagaste punkt, så man håller ju hellre på Ironside och Ruud istället. Mer kameratid till dem, och mindre till Swank, så hade det här kunnat vara en b-films-pärla, nu är det mer en standardrulle som har sina stunder
HarryDunne
2013-08-22
Man sviker inte Daniel-San.
sveparn
2013-01-06
Filmens upplägg är inte trovärdig. Kasst manus. Inte ens Pat eller en ung Swank kan rädda den här "klämma ur det sista ur koncept"-film. Men de lyckades jag såg den men det behöver inte du. Se den icke trots fan.
Podpolkovnik
2012-02-29
Sorgligt.
dafreakish
2011-12-04
Nä det här är verkligen en totalt meningslös uppföljare. När man saknar Ralph Macchio är det verkligen inte bra. Swanks karriär hade kunnat vara över efter detta men hon kravlade sig upp ur smutsen mot alla odds.
Niklas-salkin
2010-11-27
Den här filmen ger mer utrymme åt Pat Morita än dom andra i serien, vilket är bra. Men det är fortfarande en riktigt dålig film...