3.5

Kapten Blod

Historien om kapten Blod som utspelar sig år 1685. Han är kirurgen som blir oskyldigt dömd till slaveri och som sedan blir piraten som stjäl från de rika och ger till de fattiga.

Originaltitel Captain Blood
Regissör Michael Curtiz
Manus Casey Robinson
Genre Äventyr, 30-tal, Romantik, Action
Skådespelare Errol Flynn, Olivia de Havilland, Lionel Atwill, Basil Rathbone, Ross Alexander, Guy Kibbee

Starkbröl
2023-07-20
Piratmatiné säger ni. Pratmatiné säger jag.
andybrando
2016-10-05
Flynns första piratfilm är en riktig fullträff. En livfull blandning av spännande sjöstrider, fäktdueller och stormig romantik. Och Korngolds musik är magnifik.
Dutch
2016-07-11
Härlig klassisk piratmatiné med den skandalomsusade Flynn.
Hypostas
2016-02-21
Ett underbart gammalt matinéäventyr, med en Errol Flynn i högform som en riktigt härlig swashbuckler.
2015-01-06
Det var bra nära perfektion att få ligga i soffan, skönt avslappnad, och se denna härliga äventyrsfilmen. Action, humor och romantik fungerar väldigt bra tillsammans med en Errol Flynn som man inte kan låta bli att tycka om. Med en bedårande Olivia de Havilland och fin duell mellan Flynn och den alltid sevärde Basil Rathboone så får denna filmen mig att stortrivas och må väldigt bra.
RedScharlach
2014-08-18
Håller med labi. Peter Blood är inte klok någonstans och går inte att sympatisera med. Filmen är lite långsam och actionscenerna rätt taffliga. Jämför med Slaghöken, en riktigt bra Flynn-film.
labi
2013-06-29
Nej, tyvärr går jag inte igång på det här. En välvillig trea kan jag ge. Peter Blood är kräkperfekt och lider aldrig några samvetskval.Det blir trist i längden. Och de Havillands frisyr är alltid lika vällagd, trots månader till havs... Hade gärna sett mer av Basil Rathbone - en mer intressant skådespelare än Flynn i mina ögon. Och Ross Alexander var lovande. Trist att han valde att avsluta sitt liv kort efter filmen.
NtoNW
2011-07-23
Klassisk äventyrsfilm exakt så som en äventyrsfilm ska vara. Fast Errol Flynn är lite för klämmig för min smak. Filmen håller fortfarande dock måttet efter 76 år - det är en bedrift.
Astrojacob
2011-06-24
Nominerad för Bästa film men komiskt nog vann "Myteriet på Bounty" samma år. Detta måste ha varit årets Blockbuster 1935; Fantastiskt äventyr med både häftig action, specialeffekter, humor och lite romantik. Läste att det var charmtrollet Erroll Flynns genombrott i Hollywood. Bara Flynn själv är en ren fröjd att skåda. Nästan en glad Femma, men stark Fyra för Imdb: 7,8. Märks var Depp fått sin inspiration till Jack Sparrow, hehe...
Funtomen
2010-04-19
En helt klar trevlig och underhållande äventyrsfilm. Jag gillar skådespelarna, jag gillar studiokänslan, jag gillar filmmusiken och jag gillar helheten. Matiné när den är som bäst!