2.4

Kanske en gentleman

Direktör Haglund har varit på teater och sett Pygmalion. Vid samspråk med huvudrollsinnehavaren Stig Järrel hävdar Direktör Haglund att han, liksom Professor Higgins i pjäsen, kan förvandla vilken lodis som helst till en gentleman på två månader. Stig Järrel tvivlar på att Direktör Haglund går i land med det och sätter tusen kronor på att han misslyckas. När Direktör Haglund accepterar vadet kräver Stig Järrel att han själv skall utse den tilltänkta gentlemannakandidaten. Tillsammans uppsöker de ett ölhak och ganska snart väljer Stig Järrel ut lumpsamlaren Gurra Lind. Filmen är en remake från 1935.

Originaltitel Kanske en gentleman
Regissör Ragnar Frisk
Manus Theodor Berthels, Ulla Kåge
Genre Drama, Komedi, 50-tal
Skådespelare John Elfström, Stig Järrel, Marianne Löfgren, Gösta Cederlund, Emy Hagman, Sten Gester, Harriett Philipson, Folke Hamrin, Lillie Wästfeldt

Andravåningen
2018-09-04
Inte tillräckligt roligt under resans gång för att det ska vara värt att stå ut med den unkna eftersmaken av denna förutsägbara och stereotypa historia.

2014-08-19
Ragnar Frisk var aldrig subtiliteternas regissör, men klart underhållande ändå. Speciellt då jag är svag för söderslang från första hälften av 1900-talet. Rolig jycke också.
Sheepy
2010-09-28
Överraskande underhållande!
2008-07-18
John Elfström är bra men det är inte de andra.
Mareld
2008-06-24
Gurra-Nisse, Frisk i högform. Precis som titeln gör anspråk på, spelar filmens upphetsade atmosfär på just moralism och sinnesfrånvaro. Elfström är ett geni i att uppbringa en obekväm kvalmighet, genom kontrasten mellan skrikig ton och vilda sinnesutbrott, vital skönhet och sjuklig dekadens.
Okage
2005-08-05
klart underskattad enligt mej, tycker denhär är bra ^.^