2.9

Kallt byte

Det som börjar som en fjälltur slutar som en kamp om livet. Fem ungdomar åker till Jotunheimen i jakt på ett orört fjäll att åka snowboard på. Men en olycka sätter stopp för deras planer. Utan mobiltäckning och långt ifrån civilisationen måste de tillbringa natten i ett gammalt och till synes övergivet fjällhotell. Under nattens gång blir de varse att det lurar okända faror på fjället och att de inte var så ensamma som de trodde?

Originaltitel Fritt vilt
Alternativ titel Cold Prey
Regissör Roar Uthaug
Manus Thomas Moldestad, Roar Uthaug, Martin Sundland
Genre Thriller, Skräck, 2000-tal
Skådespelare Ingrid Bolsø Berdal, Rolf Kristian Larsen, Tomas Alf Larsen, Endre Martin Midtstigen, Viktoria Winge, Rune Melby, Erik Skjeggedal, Tonie Lunde, Hallvard Holmen

Skapad 2019-11-26 av jbech
Norrmännen har gjort det igen. En riktigt dålig skräckfilm. Jag recenserade och dömde ut filmen 22 för ett tag sen. Denna gången är det, tro det eller ej, sämre. Fritt vilts klichéer är inte...   Läs mer »

fanny7504
2015-12-19
Lite väl förutsägbar för att nå upp till en trea. En typisk slasher.
Semiramis
2015-11-29
Jag tyckte att den var riktigt bra! Mycket bättre än de flesta samtida amerkanska skräckfilmer.
filmfreak1
2015-02-02
Håller definitivt för en omtitt. Ingrid Bolsø Berdal är en av tidernas bästa och tuffaste 'final girls'
AlbertSpica
2014-08-17
Följer standardmallen för "stug-slasher" genren men norskan och snömiljön gör den underhållande och godkänd.
Kimchi
2014-05-14
Rätt så stereotypisk slasher, men jag gillar absolut miljön och den har ett par fina scener som höjer betyget en aning.
2013-05-28
Norsk slasher enligt modell 1A (fast utan tuttar). Det känns som att man kunde önska sig något mer, eller åtminstone något av den charm som 80-talsrullarna hade. Nu kändes det varken nostalgiskt eller fräscht - bara slitet. (6/15)
rebellsten
2013-04-22
Gillar tanken på en Jason i norsk fjäll-miljö. Norrmännen förvånar mig ofta med okej skräckfilmer.
Murvel48
2013-01-05
Det här är nog den första slasher jag gett bättre betyg än två.
dafreakish
2013-01-05
Förutom den coola fjällmiljön är det en "tonårsskräckis" formulär 1A. Förutsägbart, dumt och helt ointressant.
FEMELLERETT
2012-11-21
Bra stämning genom hela filmen och norskan är kul! (5/2)