2.7

Kalle Blomkvist - Mästerdetektiven lever farligt

Lugnet vilar över den lilla staden Lillköping. Men skenet bedrar - ett krig utkämpas mellan Röda och Vita Rosen om "Stormumriken". Under kampen hittas gubben Gren död.

Originaltitel Kalle Blomkvist - Mästerdetektiven lever farligt
Regissör Göran Carmback
Manus Johanna Hald
Genre Familjefilm, Äventyr, Mysterium, 90-tal
Skådespelare Malte Forsberg, Josefin Årling, Totte Steneby, Victor Sandberg, Bobo Steneby, Johan Stattin, Claes Malmberg, Peter Andersson, Krister Henriksson, Ulla Skoog, Leif Andrée, Catherine Hansson, Toni Wilkens, Erika Höghede, Lakke Magnusson, Per Morberg, Gerd Hegnell, Jacob Nordenson, David Olsson

Dele
2021-01-04
Jag har ju generellt svårt för sådana här filmer där barn löser brott och/eller är mer kompetenta än vuxna. Här tycker jag också att det skär sig där språk, scenografi och rekvisita helt blandas mellan olika tidsepoker. Men, hade jag sett detta som barn hade det låtit annorlunda och som sådan film funkar den ändå relativt bra (ur underhållningsperspektiv). Jag väljer att inte vara grining och ger en betygstrea.
2016-11-13
Vi hade den här filmen på VHS när jag var grabb och den gick på högvarv! Har inte sett den på över 15 år nu men minns att jag tyckte den var väldigt spännande.

2015-12-01
En ganska mysig liten historia. Mord och ond bråd död, dessutom.
TheHorrorfan
2014-04-12
Otroligt bra.
kattsallad
2012-11-19
"Jag känner mig så gammal, så väldigt gammal. Nästan som tolv." är nog det bästa i filmen.
Xenox
2012-07-15
Jag är uppväxt med den här versionen av Kalle Blomkvist så för mig känns det som originalet. Den har allt, spänning, äventyr och humor. Bra skådespelare också.

2010-08-18
Tyckte den var schysst när jag såg den på bio minns jag. Men vad är grejen med omslaget?! Har Kalle varit på jazztobaken nu igen?
PålG
2010-05-25
Minns den som en femma. Blev så sjukt rädd av mördaren... sen spelade han morfarn i tsatsiki-filmerna... HAN VAR JU OND?! Vad hände, liksom...?
Muzzic-Maria
2010-02-22
aronsoderlind - Lakke Magnusson som spelade Gubben Gren hade visst repliker - om än något få.
Rikoschett
2010-02-12
Bästa som Astrid har gjort!