2.7

Kaboom

Den bisexuella collegestudenten Smiths vardagsliv går ut på att hänga med sin bohemiska bästa vän Stella, dejta en individualist från England och lusta efter sin ursnygga rumskamrat, surfaren Thor. Efter en festnatt då Smith stoppat i sig hallucinogena kakor vänds allt upp och ner. Han vaknar upp, övertygad om att han bevittnat ett fruktansvärt mord på en rödhårig tjej som hemsökt honom i hans drömmar. I sitt grävande efter sanningen upptäcker Smith något som tar honom allt djupare i ett mysterium som, inte bara kommer att förändra hans liv, utan också hela världens öde.

Originaltitel Kaboom
Regissör Gregg Araki
Manus Gregg Araki
Genre Komedi, Science Fiction, 2010-tal
Skådespelare Thomas Dekker, Haley Bennett, James Duval, Andy Fischer-Price, Kelly Lynch, Juno Temple, Chris Zylka, Roxane Mesquida, Brandy Futch, Nicole LaLiberte, Jason Olive, Brennan Mejia, Carlo Mendez
Filmnummer 82018

Roarer
2015-05-15
Det här är egentligen en etta och en femma, på samma gång. Makalöst dålig, fantastiskt bra.
Halofreak92swe
2014-03-05
Störtskön feeling i den här filmen, gillar färgerna och den skumma stämningen. Haley Bennett kan nog vara en av de vackraste skådespelerskorna också!
GinNTonic
2013-03-17
Väldigt underhållande och speciell film. Jag håller med om att den kunde knutits ihop bättre, men det hade också gjort den mer konventionell och det hade ju varit trist. Galen film, stark trea!
Almgren
2012-09-09
Nja, något betydligt bättre hade det kunnat bli, om de läst igenom manuset en gång till och strukit hälften. Skådespelarinsatserna är bra, förutom morsan som är TOTALT VÄRD-E-LÖS. Tyvärr får hon ju mer utrymme i slutet när resten av handlingen också ballar ur totalt och filmen ger upp med den sämsta wrap-up:en någonsin. Det är synd, för innan dess har filmen en charm och ett driv som är både originellt och underhållande. Något överslag på sex-temat, men egentligen handlar väl alla collegefilmer om det, men här tas det samtidigt på större allvar och stiliseras till komik. Hade man bara låtit grundhandlingen få stå på egna ben och helt undvikit den katastrofala vändningen i senare delen så hade filmen kunnat nå en fyra på sina tillspetsade men trovärdiga dramadelar och humorn. Men nu gjorde man som man gjorde, och den svaga tvåan kan inte hjälpas.
Zok
2012-07-15
Vad ska man säga om detta? Märklig är väl en bra beskrivning, men den har ändå något som gör den sevärd.
Arensberg
2012-04-09
irriterande med att det inte finns några collegemiljöer eller statister, dock lärde jag mig att slicka fitta bättre av juno temple.
jingoo
2011-12-26
Proppad med nonsens och sex åt alla håll och kanter (inte helt oväntat) men det saknas någon form av kärna med allvar (som t ex kärlek) och framför allt saknas det coola rollpersoner som säger coola saker. Avslagen Araki.
amam
2011-12-24
En stark tvåa. Den får den nog enbart för att jag alltid har varit svag för Juno Temple. Filmen i sig verkar vara skriven som en tjugoårings första manus, det som försöker vara coolt är bara töntigt och handligen, oj oj. Nej, den är inte vidare bra.
dusseldorf
2011-11-25
Märklig film, ungefär som en komisk Donnie Darko.

2011-09-27
Haley Bennetts karaktär är skön men blir lite väl håglös i längden, för att inte tala om den totalt steloperade Lorelei (!!). Smith är bättre men jag stör mig på mask och kostymarbetet som får karaktärerna att se ut som 25 istället för 19. Den som kom på att Smith ska ha skägg borde få löneavdrag, som om det inte räckte med att han redan är för gammal för sin 19åriga roll! Framförallt tycker jag det är kul med en film som verkligen känns nyproducerad och där skådisarna är 80-talister. Kul med hbtq-skildringar där det är mer en del av livet än huvudämnet i storyn.