2.3

Jurassic World: Dominion

Fortsättningen efter vad som hände i Fallen Kingdom, då dinosaurierna härjar fritt i hela världen. Kommer männskligheten kunna överleva och dela planeten med jätteödlorna eller är det ett slags övertagande som kommer leda till männsklighetens utrottning...

Originaltitel Jurassic World: Dominion
Alternativ titel Jurassic Park 6, Jurassic World Dominion
Regissör Colin Trevorrow
Manus Colin Trevorrow, Emily Carmichael, Derek Connolly
Genre Action, Äventyr, Science Fiction, 2020-talet
Skådespelare Bryce Dallas Howard, Chris Pratt, Sam Neill, Jeff Goldblum, Laura Dern, B D Wong, Daniella Pineda, Dichen Lachman, Mamoudou Athie, Kristoffer Polaha, Justice Smith (II), Campbell Scott, Omar Sy, Isabella Sermon

HerrNenne
2024-02-22
Urtråkig b-film. Helt tömt på ambition och känslor, det enda man försöker göra är att gång på gång på gång på gång påminna oss om den första filmen igen. Gör din egen film istället, Trevorrow, din jävla sopa.
Underdog
2024-01-03
En extra stjärna för originalcasten och deras insats, men annars är det inte mycket som håller. Det är så många logiska luckor och extrema osannolika sammanträffanden att det som kanske faktiskt skulle kunna ha blivit den bästa i jurasic world delen av serien, faller väldigt platt.
Underdog
2024-01-03
Starlette
2023-10-01
Lite lång. Två olika storys, varav olika intressanta. Men sevärd, ja.
Commandante
2023-07-25
Hela filmens premiss är alltså att dinosaurier strövar fritt, samtidigt som de inte gör det. Eller? Allt är väldigt oklart. Istället för att visa dinosaurier i det fria fokuserar dock filmen på något helt annat. Det känns som att hela grejen slösas bort. Eftersom båda filmseriernas karaktärer trycks in i samma film får ingen av dem något djup.
Dream
2023-04-19
Den bästa i Jurassic World serien,men absolut inte i närheten av Jurassic Park från 1993. Det är rätt rörigt i ibland i mellan original casten med Sam Neil, Laura Dern och Jeff Goldbum i spetsen mot dem nya Jurassic world casten med Chris Pratt. Munhuggandes i mellan åt, om vilka som är bäst typ, vilket det brukar bli när alla ska visa upp sig, det blir dessvärre lite lätt fjantigt när vuxna människor försöker vara överdrivet roliga. Filmen överlever trots allt av en jädra massa dinosaurier inte mycket till tråkig stund. En ren och skär lucka till oss Dinosaurie lovers och roligt att se dem från 93 tillsammans igen. Dem gör ett bra jobb, det är ju mer Chris Pratt som borde tonats ner och bakat tillbaks lite av respekt och detsamma gäller även humorn, det borde fokuserats på att göra en seriös dinosaurie rulle utan massa trams.
2023-03-11
Sjätte filmen och konceptet börjar bli urvattnat. Då öser de på med fanservice och 30 år av nostalgi samtidigt som de försöker leverera en story om jordens mattillgångar. Det blir mycket på en gång, rätt spretigt och stundtals inte alls bra. Men som vanligt är effekterna fina och det går inte att tycka illa om den.
produr
2023-03-08
Förvånansvärt bra faktiskt
Djason
2022-12-18
Gillar vinkningarna från första filmen och effekterna håller högsta klass, men manus är rätt mediokert och den kunde lätt ha varit minst 20 min kortare. Som underhållning håller det dock.
RichardEk
2022-12-18
Det mesta är sig likt i denna sjätte (?) i serien, inte minst för att hänvisningarna till de första filmerna bokstavligen haglar. Sedan är det ju något barnsligt underhållande i att se människor bli jagade av allsköns dinosaurier, så filmen är allt annat än tråkig. Däremot är dialogerna under all kritik, även för en amerikansk ”block buster” som är inne på sista varvet?