2.1

Jupiter Ascending

Jupiter Jones föddes under en natthimmel med tecken som förutspådde en stor framtid för henne. Men för den nu vuxna Jupiter är verkligheten en annan. Hon drömmer om stjärnorna, men vaknar upp till ett städjobb och en till synes oändlig följd av otur. Inte förrän Caine, en gentekniskt framställd f.d. militärjägare, anländer till jorden för att leta upp henne börjar Jupiter få en skymt av det öde som hon alltid varit ämnad för.

Originaltitel Jupiter Ascending
Regissör Lilly Wachowski, Lana Wachowski
Manus Lilly Wachowski, Lana Wachowski
Genre Action, Äventyr, Science Fiction, Fantasy, 2010-tal
Skådespelare Mila Kunis, Channing Tatum, Sean Bean, Eddie Redmayne, Douglas Booth, Tuppence Middleton, Maria Doyle Kennedy, Jeremy Swift, Kick Gurry, Nikki Amuka-Bird, Christina Cole, Gugu Mbatha-Raw, David Ajala, Bae Du-na, Ariyon Bakare, Edward Hogg, James D'Arcy

vonadel
2023-03-08
Blev då till slut av att jag såg denna. Har dragit mig då jag haft på känn att jag nog inte skulle uppskatta den direkt. Och så var det. Hjälper inte med bra SFX och ok skådisar när storyn är så tunn. Ger liksom ingenting. Sitter och tittar helt oberörd. Sånt slöseri med tid. 4/10
syltkatt
2019-06-12
Nonsens, absolut, total nonsens. Inte ens 100 milioner dollar CGI kan rädda det här skriptet.
JPerlie
2019-01-06
Helt okej om man vill kunna göra andra saker medans utan att missa nå viktigt. Älskar Mila men filmen kändes lite långdragen med fighting/actionscener som var 15-20 min långa nästan varje gång. Snark. Men den var snygg och jag gillade vissa av karaktärerna. En svag trea.
Micke87
2018-05-10
Vilken sörja
2018-02-09
Nej tack...
pufred
2018-01-02
Äntligen sett denna rymdopera nu. inte alls så dumt som jag trodde, Fick flashbacks till min barndom då jag älskade Heavy Metal (tidningen) med Moebius. Visuellt mycket snyggt med referenser till allsköns mytologi, samt en del rätt coola actionsekvenser. Men världsbyggandet känns viktigare än karaktärsbyggandet, och det är mycket yta över innehåll. Fånigt men underhållande.
Zarquon
2017-09-11
Blir inte klok på hur mycket på skämt det är tänkt att denna film ska tas. Å ena sidan vill den äta kakan genom att vara ett så överdrivet, pompöst, och befängt stycke rymdopera att filmskaparna måste förstått att ingen skulle ta detta på allvar. Men å andra sidan vill den ha kvar kakan genom att få den egentligen inte särskilt komplexa handlingen att låta djup och svår genom att pytsa ut den i kryptiska småportioner med en massa fluff emellan så att det som kunde förklarats i tre meningar tar en timmes allvarsam dialog innan man kan förstå. Oavsett vilket så kan inget ursäkta den godtrogna, kassa och ointressanta huvudkaraktären som blir kidnappad (och räddad (av en man)) oftare än prinsess-kollegan från Super Mario eller den underutvecklade, kemilösa, råklyschiga kärlekshistorien mellan karaktärer så träiga att man får flisor i ögonen. Filmens stora behållning är det visuella, gillar produktionsdesignen skarpt. Actionscenerna funkar riktigt fint rent tekniskt men sämre då det är svårt att engagera sig i handlingen. Eddie Redmayne hackar många på, men jag tyckte han var en störtrolig superskurk, skrattade högt flera gånger, om det nu var meningen eller ej. På pappret gillar jag storyns grundidé och jag hade kunnat köpt de flesta av filmens logiska luckor (inte de jävla bina dock, det var bara för dumt) om den bara hade bestämt sig för vilket ben den skulle stå på. Nu är den för icke-rolig för att vara komedi och för dum för att vara "seriös".
Wilsol
2017-08-08
Kmr ihåg jet-rullskridskor och förvirrande Redmayne vokalisering - jävligt glad att det är det enda som fastnade i neuronerna
HerrNenne
2017-04-22
Börjar helt okej, men det är tomt och viljelöst. Filmen tycker den har effekter och coolt våld, så den slipper bry sig om annat. Vilket är synd, för nånstans har historien en potential, och det är bra skådespelarinsatser nästan rakt igenom, Kunis, Bean, Redmayne imponerar. Men det blir så konstigt, vem har tagit designvalen här? Svårt att ta tex Tatum på allvar så som han ser ut här. Otroligt ful film som utvecklas till något sjukt tråkigt och en ointressant plot som är både ointressant och svår att hålla med om.
Bompa
2017-03-25
Det enda positiva med den här filmen är att "Seen Been" överlever och att bröderna Wachowski inte lär får göra nån film på ett tag efter det här magplasket.