2.4

Jumanji

Två barn hittar ett gammalt dammigt spel kallat Jumanji. De bestämmer sig för att testa spelet, och det får konsekvenser de knappast kunnat drömma om. Jumanji är nämligen inget vanligt spel.

Originaltitel Jumanji
Regissör Joe Johnston
Manus Greg Taylor, Jonathan Hensleigh, Jim Strain
Genre Familjefilm, Action, Thriller, Äventyr, Fantasy, 90-tal
Skådespelare Robin Williams, Kirsten Dunst, Bradley Pierce, Bonnie Hunt, Bebe Neuwirth, Jonathan Hyde, Patricia Clarkson, David Alan Grier, Adam Hann-Byrd, Laura Bell Bundy, James Handy, Gillian Barber, Malcolm Stewart, Annabel Kershaw, Lloyd Berry, Brandon Obray

Dele
2021-07-08
En uppvisning av specialeffekter med en story som möjliggör det, utan att ha något annat syfte. Inte min kopp te.
Rele
2021-03-04
En överraskande och underhållande film. Flera duktiga skådespelare klarar av att höja betyget till en trea.
andersg
2020-11-15
Betygsätter utifrån genren familjefilm. Det finns mycket spänning, bra tempo och gedigen backstory. En klassiker som till skillnad från En natt på museet bygger mer på samspelet mellan karaktärerna än Ben Stillers häpna ansiktsminer. Bonus att se en ung Kirsten Dunst i en av huvudrollerna.
karlmats
2019-08-13
En enda lång spotfest där handlingen egentligen bara består av att se hur många olika faror de kan utsätta stackarna för. Men visst är det underhållande och Williams gör sin grej och supporteras bra av en ung Kirsten Dunst, en äldre Bonnie Hunt och en David Alan Grier som man nästan tycker lite synd om i sin roll som polisman. Visst får den många nostalgipoäng från barndomen den här, det går inte att förneka. Effekterna har i vissa fall åldrats ganska dåligt men i andra fall ser de förvånansvärt bra ut. Jag står verkligen och väger men känner att det här är tillräckligt mycket good times för att smälla till med en svag 3a.
vonadel
2018-05-23
Kom ett erbjudande på denna i samband med släppet av den nya Jumanji-filmen. Den var dessutom i 4K vilket kändes spännande. Minns att jag gillade den ganska mycket när det begav sig.Höll väl inte riktigt måttet på samma sätt idag. När den kom var det ganska nytt med CGI-effekter och man fascinerades över vad coolt det var. Det är absolut inte uselt idag heller, men det har ju ändå hänt en del. 6/10
2018-04-18
Funkar okej som skön slö tittande. Effekterna är helt okej för att vara en sån gammal film. Älskade hur snut bilen blev mer&mer paj ju längre filmen fortgick😂🤣. Williams passar perfekt i rollen oxå.
2018-02-27
Rätt bra...
Pari
2017-02-22
Makalöst underhållande!
jlam
2016-12-16
Tjo, här visar vi upp häftiga effekter!..(som är halvdammiga tjugo år senare) Hade det varit mer i stil med "Fine! Take it!"-repliken mot slutet så hade betyget höjts.
2016-11-22
Rätt skum historia egentligen... Vem uppfinner ett sådant här spel och vad är poängen med att spela det? Nåväl, ändå en smått underhållande familjefilm med lagom mycket värme och humor.