3.3

Julieta

Julieta bor i Madrid med sin dotter Antía. De båda lider i tystnad sedan Xoan, Julietas man och Antías pappa, har gått bort. Men ibland för inte sorg människor närmare varandra, utan längre isär. När Antía fyller arton år lämnar hon sin mamma, utan någon förklaring. Julieta söker efter henne på alla sätt hon kan, men inser snart hur lite hon faktiskt vet om sin dotter.

Originaltitel Julieta
Regissör Pedro Almodóvar
Manus Pedro Almodóvar
Genre Drama, Romantik, Mysterium, 2010-tal
Skådespelare Adriana Ugarte, Emma Suárez, Rossy de Palma, Michelle Jenner, Inma Cuesta, Darío Grandinetti, Nathalie Poza, Daniel Grao, Sara Jiménez, Pilar Castro, Susi Sánchez, Priscilla Delgado, María Mera, Joaquín Notario, Blanca Parés
Filmnummer 120854

Ful_fisk
2021-03-03
Snyggt upplägg, elegant hantverk, bra musik. Efterhand blir det dock tydligt att filmen inte har överdrivet mycket att säga. Synd, för jag blev väldigt bra insugen. Helt okej film, alltså.
JohnTron
2021-01-29
I vanliga fall älskar jag Almodóvars filmer, som - trots att det alltid är melodramvarning - lyckas fånga mig och mina känslor i ett järngrepp. Men inte här. Jag blev inte riktigt berörd, fast jag gillade ändå filmen.
KyLLo
2021-02-08
Inledningen gav mig inte mycket, men sedan blev den mer och mer intressant utan att tempot gick upp. Hade gärna velat följa historien lite till.
Albion
2021-01-27
En riktigt dyster historia det här där Almodovar lyckas fånga tittaren trots att innehållet egentligen är ganska skruvat om än på ett sofistikerat sätt. Det är egentligen en ganska tunn soppa det här. Betyget blir en 3;a
mammene
2018-01-21
Egentligen inget större fel på det här, men det bet sig inte fast. Först är det berättarrösten som tar över för mycket, jag förstår varför man använt sig av den eftersom man skiftar i tid, men den står lite för mycket i vägen för min egen upplevelse. Annars var det snyggt filmat och lugnt berättat och historien föll på plats, det räcker till en svag trea.
foppa99
2017-09-23
känns lite som en gammal Almodovar(stämningen).. men utan det skruvade /utflippade. Men temat/budskapet är stort o tänkvärt
emilstjernholm
2017-02-06
En ganska lågmäld historia om en mor-dotter-relation som nog har med gemensamt med några av Almodovars hits från tidiga 2000-talet än hans senaste filmer. Jag fastnade särskilt för användandet av filmmusik som jag tyckte var mycket stämningsfullt. Enskilda scener, som inledningen på tåget, imponerade också.
erosagape
2017-02-05
Behandlar sorg på ett bra sätt och med skickliga skådisar.
BrutusBeefcake
2017-01-25
Det är ju inte dåligt någonstans, men när filmen är slut så känns det ändå ganska meningslöst. Finns en del intressanta tankar kring åldrande osv. som jag snappar upp, men det är nog mest pga att jag själv grubblar över sånt ganska så mycket, inte för det att regissören tar upp särskilt intressanta saker om det. Den hamnar mittemellan helt enkelt. (8/15)
Nalland
2016-11-16
Som brukligt, i positiv bemärkelse och denna inkluderad, präglas spanska filmer mycket av mänsklighet och Pedro Almodovars av sin intressanta mor-dotter-relation. Om kvinnlig frigörelse, tillhörande hemligheter och hur dessa till syvende och sist kan flätas samman till att likna en och samma historia gång efter annan. Bemästrar fenomenet att tolkningen ligger i betraktarens ögon, dess företräde hos ett barn framför föräldern och hur saker kan vändas på ett ögonblick. Fin film om livet.