Judy

Den legendariska artisten Judy Garland anländer till London under vintern 1968 för att uppträda på en rad utsålda konserter.

Originaltitel Judy
Regissör Rupert Goold
Manus Tom Edge
Genre Drama, Romantik, Musikal, Biografi, 2010-tal
Skådespelare Renée Zellweger, Rufus Sewell, Michael Gambon, Finn Wittrock, Jessie Buckley, Andy Nyman, Bella Ramsey, Royce Pierreson, John Dagleish, David Shields, Phil Dunster, Gemma-Leah Devereux, Tom Durant Pritchard, Gaia Weiss

Skapad 2021-07-16 av Visse93
Filmen ”Judy” som är en amerikansk biografisk dramafilm från 2019 och är regisserad av Rupert Goold. Filmen handlar om den amerikanska sångerskan och skådespelerskan Judy Garland som levde me...   Läs mer »

Sheepy
2024-01-22
Det är onekligen lite ironiskt att en film med titeln Judy till 90 % fokuserar på hennes skymningsår och vältrar sig i tragik. De få tillbakablickarna som filmen bjuder på syftar även enbart till att understryka denna misär. Renee Zellweger är oavsett mycket bra i huvudrollen och hanterar väl den mörka sidan av Judy Garlands liv. Ett liv med familjeproblematik, depression och beroende. Judy är en bra film men Life with Judy Garland: Me and My Shadows är ett bättre alternativ för dig som vill veta mer om Judy Garland och hennes karriär/liv.
2022-09-30
Tycker att man fick fram ett mångbottnad porträtt av en stjärna som nu var på slutet av sin karriär. Just det att glimtar från hennes tid som barnstjärna lades in gjorde att man fick förståelse för resten. Att Judy inte var den lättaste att ha att göra med framkom tydligt, men också andra sidor, en sorglig berättelse. Renée Zellweger är mycket Renée Zellweger, kan inte riktigt bestämma mig för om jag tycker det är bra, mycket på grund av att jag inte har så stor kännedom om Judy Garlands personlighet, men den blev jag onekligen nyfiken på.
Albion
2022-02-20
Det är synd och till och med lite beklagansvärt över fenomenet att genom filmverktyget gestalta många av de stora artisterna när livet nått långt ner i utförsbacken. Judy gestaltas å ena sidan utmärkt av Renée Z men det mesta som jag har svårt för med henne som t ex ansiktsmimik slår igenom för mycket så det stör faktiskt. Jag ser ändå filmen med god behållning hennes tragiska öde blir lite drabbande. betyget blir en stark 3;a, 3+
2022-02-14
Trevliga musiknummer, men jag tycker inte att det här är tillräckligt intressant att göra film på. Snarare ger den ett minskat intresse för Judy Garland då hon framställs som väldigt påfrestande, även om man förstås inte ska ta ett drama på fullt allvar.
Visse93
2021-07-14
En helt okej film om Judy Garland men jag hade förväntat mig mer av filmen. Man borde ha fått följa fler ögonblick av hennes liv i denna film.
2020-08-27
En biografifilm som åtminstone lyckas höja sig lite över genomsnittet i genren. Man har lyckats hitta ett bra fokus, och man målar upp ett väldigt mångbottnat personporträtt. Som publik känner man hela tiden sympati för Judy samtidigt som man har full förståelse för att hon måste vara väldigt jobbig att ha att göra med för människorna runt omkring henne. Jag kan dock inte riktigt bestämma mig för vad jag tycker om Zellwegers insats. Till största delen är hon väldigt övertygande, men stundtals känns det verkligen som om hon bara imiterar en annan människa. Men hon förmedlar ändå tragiken och trasigheten i Judy Garland, och det är väl det allra viktigaste
myslas
2020-06-12
Själva premissen för filmen är bra, ska man göra en biografisk film så koncentrera den på en specifik händelse eller kort period. Man har också en väldigt bra Renée Zellweger i huvudrollen. Fast det hjälper inte så mycket när man inte lyckas snickra ihop ett vettigt manus. Sevärd ändå för musiken och Zellwegers prestation.
2020-04-05
Seg och tråkig rulle. Musiken är bra och Renée Zellweger gör bra ifrån sig men i övrigt finns det inte mycket gott att säga om den här patetiska ursäkten till film.
2020-02-25
Renée Zellweger gör det otroligt bra och det är en intressant och tragiskt historia vi får ta del av. Filmen lämnar dock mycket att önska, den känns väldigt platt och använder sig av så många typiska biopicverktyg att det känns lite stolpigt. Zellweger bär dock upp allt till en klar trea utan problem, men det känns som att den här borde varit så mycket bättre. Jag tyckte det homosexuella paret är otroligt charmigt och vissa scener med dom gjorde mig tårögd, men då det är helt påhittat så känns det lite billigt och typiskt för den här typen av biopics. Men bra!
Paramis
2020-02-04
Jag saknade historian om den unga Judy. Den biten hade kunnat vara mer av.