Jorden skälver

Eldorado, ett fiktivt land i Latinamerika, gnistrar av inre kamp för politisk makt. Socialisten Vieria har blivit vald till guvernör i en av landets provinser, men hur går man till väga för att bekämpa den avgrundsdjupa fattigdomen och orättvisorna? Och går det alls att undvika att det stora mineralutvinningsföretaget i praktiken dikterar politiken?

Originaltitel Terra em transe
Alternativ titel Earth Entranced, Land in Anguish
Regissör Glauber Rocha
Manus Glauber Rocha
Genre 60-tal, Drama
Skådespelare Jardel Filho, Paulo Autran, José Lewgoy, Glauce Rocha, Paulo Gracindo, Hugo Carvana

2022-01-19
Rörig och märklig. Undrade länge över om man skulle sympatisera med huvudrollens politiska ideal eller inte. I mina ögon framstod han mer som en självgod kappvändare, men filmen verkade se honom som någon slags hjälte. Överlag är det mest bara en massa politiska grubblerier som hade kunnat vara intressanta att lyssna på om det var möjligt att hänga med i storyn eller komma närmre inpå karaktär och miljö. Nej, inget som gick hem här i stugan.
#54
2012-05-27
Jag har tyvärr lite väl svårt att hålla koncentrationen uppe när jag ser det här.
Sznax
2012-05-11
Rocha fortsätter att arbeta med kaos och stillhet, och fortsätter imponera med sina slut och sitt användande av icke-diegetiska ljud och musik. Men filmen blir lite väl förvirrande under stora delar, att hänga med är verkligen inte lätt. Då försvinner också många av filmens riktigt vassa politiska observationer. Betyg 6.6
Mikka
2012-04-17
Jag har svårt att hitta något alls jag gillar här. Fotot är rätt okej, vissa scener rätt okej, som helhet...? Nja. Lite tveksam tvåa.
altemark
2007-11-23
Om man inte är intresserad av sydamerikansk politik eller experimentell film skulle man nog inte få ut så mycket av filmen.
DanielMott
2007-04-27
Meh, varför har folk inte sett den här?

2007-01-30
experimentell politisk film när den är som bäst?
eug
2005-06-22
This movie and "Deus e o diabo na terra do sol" are mästervercker!