2.1

Jönssonligan spelar högt

Vanheden och Dynamit-Harry försöker leva hederligt med den egna firman Alltjänst. De kontaktas av Sickans mormor som har en plan färdig att utföra tillsammans med Sickans bror Sven-Ingvar. Som vanligt är även Jönssonligans onde motståndare Wall-Enberg inblandad. Han tänker lura till sig EU:s kulturbidrag till Kungliga Operan och skall se till så att bidraget på 60 miljarder lire blir 60 miljarder kronor. Åttonde i serien.

Originaltitel Jönssonligan spelar högt
Regissör Thomas Ryberger
Manus Björn Gustafson
Genre Komedi, Kriminalare, 2000-tal
Skådespelare Ulf Brunnberg, Björn Gustafson, Johan Ulveson, Birgitta Andersson, Margreth Weivers, Per Grundén, Weiron Holmberg, Helge Skoog, Johan Rabaeus, Ola Forssmed, Dan Ekborg, Henriette Indahl, Björn Hallman, Rolf Skoglund, Bert Grodin, Niklas Falk, Mikael Ryberger, Toni Wilkens, Sussie Ericsson, Jonas Uddenmyr, Hans Wiklund, Eva Fritjofson

philipmarlowe
2018-08-10
Jag tycker den här Jönssonligan är smått fenomenal! Johan Rabeus med sin låtsasitalienska är helt fantastisk. Det är en talande titel, det är familjefars på hög nivå!
päronanton
2017-10-14
Jag tycker denna och svarta diamanten är dom som är bra utan Gösta Ekman. Men de bästa är det tre första Jönssonligan filmerna tycker jag. Det vill säga varning, dynamit Harry och Guldfeber. Dom är klassiker och har en spännande handling! Bra musik också!
2017-10-08
Här har Jönssonligan sedan länge gått i graven...

2017-01-04
Den bästa i serien, skämten är så bra och massa bra effekter!
2016-10-20
En väldigt bra och rolig film.
larsen1976
2016-06-13
Nej Vanheden... det är inte lysande längre. Tyvärr ett riktigt bottennapp med Jönnsonligemått mätt. Charmen från de tidigare filmerna är som bortblåst, och inte det är inte ens roligt längre när Dynamit Harry hittar ett rum fullt med öl. Brunnberg försöker spela över men blir bara pajjigt. Detta var sista spiken i kistan, och jag tror inte ens att en film med Gösta Ekman skulle kunna rädda detta sjunkande skepp. Filmerna på 80-talt var magiska och jag älskade dem. Men allting har sin tid.. RIP
Jamesa
2016-05-11
Ok att titta på. Inte bra, men inte kasst. Funkar till lunch.
Starkbröl
2015-02-22
Förfärlig smörja, helt utan Jönssonlige-charmen. Tråkigt och på tomgång.
2014-12-24
Ju fler filmer man gjorde efter Gösta Ekman avsked ju sämre kvalitè blev det. Visst finns det ett underhållningsvärde även denna gång men manuset är inget vidare. 2-
Ojhda
2013-11-20
Tycker alla Jönssonligan filmerna är ganska likartade, ÄLSKADE dem när jag var liten, länge sedan jag såg dem nu men med tanke på hur mycket skit som släpps inom svensk film så tycker jag väl ändå de förtjänar en trea allihopa!