3.8

Joker

Arthur är en man som möts av grymhet och förakt av samhället. Dagtid arbetar han som clown och på kvällarna försöker han slå igenom som ståuppkomiker, men det känns som att skratten alltid är på hans bekostnad. Han är helt ur synk med verkligheten och hans okontrollerbara och opassande skratt, som bara ökar när han försöker behärska det, leder till mer hån och även våld.

Originaltitel Joker
Regissör Todd Phillips
Manus Todd Phillips, Scott Silver
Genre Drama, Kriminalare, Thriller, 2010-tal
Skådespelare Joaquin Phoenix, Robert De Niro, Zazie Beetz, Frances Conroy, Brett Cullen, Shea Whigham, Bill Camp, Glenn Fleshler, Leigh Gill, Josh Pais, Rocco Luna, Marc Maron, Sondra James, Murphy Guyer, Douglas Hodge, Dante Pereira-Olson, Carrie Louise Putrello, Sharon Washington, Hannah Gross, Frank Wood, Brian Tyree Henry

debe
2024-04-24
Intressant vinkling. Medryckande ibland men oftast väldigt seg. Sista scenen kändes bara "Men ta slut nån gång då!"
Murvel48
2023-03-15
Det behövs en knäppgök för att spela en knäppgök. Joaquin Phoenix gör den här filmen till en magnifik upplevelse.
baba_jaga
2022-12-04
Den är liksom bra, fast ändå inte. Det är bara misär rakt igenom, så det blir inte särskilt intressant
Norpan0
2022-10-25
Wow! Äntligen fick jag se Joker! Joaquin är sååå bra. Ensamheten, delirium, galenskap. Självklar femma.
labi
2022-09-17
En femma till en fantastisk Joaquin Phoenix, en tvåa till en störig film. Då landar betyget på en svag trea.
Zingostar
2021-09-08
Handling byts ut mot känslor. Pseudo psykologi. Och långa scener med ansiktsuttryck. Finns ingenting kvar av serietidnings-känslan bara grått och trist. 2:an är ett snällt betyg för denna gråa film
quelnightmare
2022-03-23
Todd Phillips historia om Jokerns ursprung anstränger sig så hårt för att tas på allvar och vara relevant att den spricker i en miljon bitar. Men man kan inte riktigt säga nej till Joaquin...
eraserheead
2021-04-25
Så, jag har tydligen en ny favoritfilm. Det här var så jävla bra.
2021-02-16
En film som byggs upp igenom den klassiska mallen...Visst är det Phoenix som räddar upp alltsamman genom sitt magiska skådespeleri. Tyvär så känns Deniro som ett lite väl tryggt val" Skulle hellre sett nån mera edgy göra den rollen mera rättvis. Som story är den fräcch & nyskapande. Tror ändock att en uppföljare vore episkt!
Zebulonm
2021-02-01
Nä det här var verkligen inget jag gillade.