3.6

Jojo Rabbit

En andra världskriget-satir om en ensam tysk pojke vars världsbild vänds upp och ned när han upptäcker att hans mamma gömmer en ung judisk flicka på vinden. Med hjälp av sin idiotiska låtsasvän Adolf Hitler måste han nu konfrontera sina nationalistiska fördomar.

Originaltitel Jojo Rabbit
Regissör Taika Waititi
Manus Taika Waititi
Genre Drama, Komedi, Krig, 2010-tal
Skådespelare Roman Griffin Davis, Taika Waititi, Thomasin McKenzie, Scarlett Johansson, Sam Rockwell, Rebel Wilson, Alfie Allen, Stephen Merchant, Archie Yates, Luke Brandon Field, Sam Haygarth, Stanislav Callas, Joe Weintraub, Brian Caspe, Gabriel Andrews, Billy Rayner, Robert East

KyLLo
2024-01-14
Påminner om Wes Andersons filmer, åtminstone estetiken. Jag finner ingenting underhållande. Det är urfåniga skämt som att personer har svårt med tysk uttal. Regissören har själv valt att spela Hitler, som här bara är en barnslig biroll, som en rollperson från en barnserie. De unga skådespelarna är inte bra här. Pojkarna har svårt med sina repliker och tjejen har en tillgjord accent. När det saknas trovärdighet, verklighetsanknytning, underhållningsvärde och välskrivna repliker går mycket förlorat. Det bästa är väl stämningen i de lågmälda scenerna och det estetiska. Det räddar filmen från en etta.
2023-12-27
Många ansikten, mycket smartness, men långt ifrån genombra! (8/15)
Dream
2024-01-13
Är kul i början, men blir rätt dryg ju längre tiden går, med tillrätta lagd stelbent humor som drar ner.
elibaaba
2023-05-04
Känns som att den inte helt och hållet vet vilken riktning den ska ta. Skruvad komedi eller seriöst drama. Håller med sheepy att både riktningarna hade kunnat bli utmärkta filmer men att kombon gör att något saknas.
Sheepy
2023-01-24
Tyvärr känns Jojo Rabbit som en märklig blandning av två olika filmer, där den ena är en bisarr komedi och den andra ett seriöst drama. Båda delarna hade kunnat bli utmärkta filmer men kombinationen blir tyvärr varken hackad eller malen. Synd då jag verkligen uppskattar flera enskilda delar i filmen (speciellt de komiska Hitler-inslagen).
dudson
2022-07-16
Medryckande film med skön svart humor där många vågade sanningar sägs om ett visst slags folk. & + modigt anti-pk. Då även med karln med mustacheen"=)
2022-03-26
Jag blev inte så där jätte imponerad av filmen, men rätt bra underhållning...
StureStenhög
2021-01-06
Nazihumor är lite min grej, men till en början var jag tyvärr inte alls imponerad av det här. Humorn var alldeles för överdriven och tramsig, och Waititi själv som låtsas-Hitler tycker jag inte fungerade alls. Men filmen blir bättre när Thomasin McKenzies karaktär kommer in i handlingen. Där någonstans blir tonen allvarligare, och humorn mer underfundig. Samspelet mellan henne och Roman Griffin Davis är också väldigt bra. Även Rockwell och Scarlett står för bra insatser. Filmens höjdpunkt är dock sekvensen med Stephen Merchant. Det är ju egensinnig film också, och det gör att jag lättare kan förlåta att allt inte föll mig i smaken. Så den orkar kämpa sig upp till en svag trea till slut. Heil Hitler
mammene
2021-01-05
Hade jag varit själv så hade det nog varit nära att jag avslutat detta vansinne. Kändes en aning för knasigt för mig, men efterhand lugnade det ned sig och komiken fungerade. Egentligen en rätt bra ide att vinkla det från barnets nivå, att det inte är övertydligt och samtidigt ge en känga. Men det är klart att det var tydligt vilka som var de onda här.
ilgoga
2021-01-01
Trodde inte att den skulle vara riktigt för mig (trots att jag gillat allt Waititi gjort tidigare), men detta var verkligen fint och finkänsligt.