2.6

Johanna

Johanna, en ung drogmissbrukare, räddas av läkarna på ett sjukhus efter en olycka. Hon upptäcker att hon fått förmågan att hela patienter genom sin kropp. Huvudläkaren vänder sig mot henne efter att hon avvisat honom, men tacksamma patienter försvarar henne. En modern operaversion av legenden om Jeanne d'Arc.

Originaltitel Johanna
Regissör Kornél Mundruczó
Manus Yvette Biro, Kornél Mundruczó, Viktória Petrányi
Genre 2000-tal, Drama
Skådespelare Orsolya Tóth, Dénes Gulyás, Ildilkó Cserna, Istvan Ganter, Zsolt Trill

stars
2013-08-25
Snyggt, intressant, originellt. Teater och opera i filmformat från Ungern vars koncept håller hela vägen. Dock hade den förhöjts ifall vi fått veta mer om karaktärerna.

2012-11-17
Den enda film jag inte har vågat/klarat se klart.
Greigh
2012-05-15
Jag blev väldigt tagen av den här filmen. Vackert gjord med ett originellt koncept. Jag kunde inte sluta titta!
Docklands
2012-01-18
Jag kanske inte är rätt person att döma den här filmen nu när jag avskyr musikaler. Men jag hade väntat mig något helt annat och gick in i den med höga förväntningar. Hade fått för mig att det här skulle vara något halvt magstark och snyggt, men inget av det stämde tyvärr
pufred
2010-09-09
Stämningen,filmningen,karaktärerna och storyn tycker jag håller rätt bra klass, MEN sen sjungs det ungersk OPERA så fort någon öppnar munnen. Vilket kändes som en rolig grej första minuten, andra minuten hade tröttnat och tredje minuten var en pina! Varje minut kändes som en halvtimme, så känslomässigt så är det här nog den längsta film jag sett? Funkar nog på snabbspolning!
Tob_E
2010-05-07
Hopplöst enerverande, men likväl originellt och bitvis vackert. Habil 2a.
MoonieZ
2009-06-13
Fungerade inte för mig. Opera är okej, men själva filmen förde tankarna till von Triers tidiga filmer.
Fiasnutt
2009-03-21
På A säger jag B och på C vet inte. Märkligt engagerande, samtidigt som förpackningen med ungersk opera får mig att vilja stänga av. Känns lite pretentiöst att tycka att ljussättningen var 'bra' när man försökt göra det bästa av några bygglampor och skakig handkamera. Men de har iallafall lyckats komponera ihop en fin bildkomposition. Fanns det ett budskap i den här filmen, så gick det mig nog tyvärr förbi. Men visst är det intressant att syna roller vad som är 'ont' och 'gott' (vilket jag nog tycker den här filmen lekte med). Med tanke på sitt lågbudget-format, tycker jag nog ändå att den är värd en trea för det fina hantverket.
carnevil
2008-03-25
Olidligt pretentiös opera med forcerade och spekulativa inslag.
jlam
2007-08-10
Lite von Trier över det här fast mer poetiskt. Det estetiska höjer den redan starka experimentkänslan. Johanna - Kristus? Läkaren - Gud? Patienterna och personalen - människorna. Vackert, intressant och berörande.