3.5

Stray Dogs

En kvinna borstar sitt hår på sängkanten. En man tar sig ut ur vassen med sin båt. Två barn vandrar omkring i en skog. Två män står en regnig dag mitt i trafiken och håller upp reklamskyltar.

Originaltitel Jiao you
Regissör Tsai Ming-liang
Manus Tsai Ming-liang, Song Peng-fei, Tung Chen-yu
Genre Drama, 2010-tal
Skådespelare Chen Shiang-chyi, Lee Kang-sheng, Lee Yi-cheng, Lee Yi-chieh, Lu Yi-ching, Yang Kuei-mei

fisk0
2022-04-21
Riktigt fascinerande film faktiskt, får så mycket sagt trots så lite dialog. Tycker ändå att vissa scener blev lite väl långa. Balanserar mellan 3:an och 4:an, men tror det ändå lutar mot en 4:a.
lucius
2019-01-24
Skönt på nåt sätt med en film där man kan gå på toa mitt i filmen utan att behöva oroa sig för att det ska ha hänt nåt i scenen när man kommer tillbaka.
hestret
2013-11-23
Väldigt bra och väldigt ledsam film som fyllde sin långsamhet alldeles utmärkt i min mening. Kang-Sheng Lee är förtrollande bra och vi bjuds på en konstnärlig realism i varje bildruta. Den nästsista scenen är mästerlig och hade varit så även som kortfilm. Nu i sin kontext är den ännu bättre. Den politiska touchen i den mån den finns har jag inget problem med. Kul också att se att Tsai Ming-Liang också bemästrar det digitala fotot. En rörande historia som dessutom är väldigt vacker resulterar i en stark fyra för min del. Performance Art på film helt enkelt.
Tonti
2013-11-12
Några fantastiska kompositioner och ibland verkar det som om Tsai ska gå i en mer politisk riktning vilket skulle tillföra en önskvärd känsla av nödvändighet till hans stundtals maniskt bildfetischistiska stil som ständigt hotar att bli så tråkig att man förlorar intresset. Vilket är precis vad jag gör efter ett tag vilket lämnar en likgiltig efterkänsla trots att det finns en del att gilla här.
Lillaprinsen
2013-11-11
I sina tre senaste filmer har den redan bittra regissören rört sig ut i periferin till den bildvärld som redan verkade vara utblottad. Nu härjar någon sorts post-Tsai även ifall det här på många sätt är ett återfall till fundamenten. Att det till min överraskning dyker upp en ny Tsai på Venedig som bara några månader senare dyker upp framför mina ögon på SFF fick mig i varje fall att tro på mänskligheten, och en sådan här estetiks upplevelse får man ju inte ofta på vilken festival som helst. Det är inte någon tom upprepning, men på något vis uppgivet. De mer snaskiga inslagen pumpar inget syre till hjärnan, man får inte riktigt tillgång till dem och de tangerar att istället bli plumpa. Likväl snillrikt iscensatt och en slutscen som trots allt öppnar upp och övertygar.
Sznax
2013-11-08
Tålamod är en dygd. Det behövs en del tålamod när Tsai vrider ner tempot så att det nästa går baklänges. Men det blir istället till att låta sig insuga bilderna och förundras över det faktum att det går att göra bra film såhär. Salladsslakten är en av de mest fantastiska filmscener jag sett på väldigt länge. Betyg 6.1