3.2

Jesus från Nasaret

Miniserie. Filmen återberättar Jesu liv enligt det Nya Testamentet. Redan från tiden innan honom, hans födelse i Betlehem, hans liv och läror runt om i Israel och hans död och uppståndelse i Jerusalem. På vägen får vi följa Jesus och hans tolv lärjungar och deras liv, öden och sammankomster med historiska personer som påverkat Jesu liv. Zeffirellis mål, enligt hans egen utsago, är att visa på en så mänsklig Jesus som möjligt och inte en ikon.

Originaltitel Jesus of Nazareth
Alternativ titel Jesus av Nazareth
Regissör Franco Zeffirelli
Manus Anthony Burgess, Suso Cecchi d\'Amico, Franco Zeffirelli
Genre Drama, Mini-serie, 70-tal, Biografi
Skådespelare Robert Powell, Anne Bancroft, Ernest Borgnine, James Earl Jones, James Farentino, Stacy Keach, James Mason, Ian McShane, Laurence Olivier, Christopher Plummer, Anthony Quinn, Peter Ustinov, Olivia Hussey, Rod Steiger, Ian Holm, Michael York, Ian Bannen

2021-05-29
Svår film och det känns konstigt att i överhuvudtaget sätta ett rättvis betyg på den, men som spelfilm får den en 3:a...

2017-02-08
Den här filmen är ett riktigt mästerverk och det finns ingenting att klaga på. Filmen är väldigt trogen evangelierna, allt är väldigt välgjort, skådespelarna gör riktigt bra ifrån sig, musiken är bra, fotot är snyggt - ja, listan kan göras lång. Det här är en film man bör ha sett!
2016-07-21
Ett sant mästerverk och en av de bästa Jesus-filmerna någonsin! Sex timmar bara flyger förbi! Väldigt välgjord och skådespelarna gör väldigt bra ifrån sig!

2014-12-31
Om inte huvudrollen var så usel så skulle jag ge det här en 5:a. Det mest underhållande som har gjorts om Jesushistorien. Men Powell som Jesus.... "Stå inte bara där som Powell i Jesus-serien" eller nåt liknande vet jag har sagts i nån film. Lysande iakttagelse.
2014-11-09
Jag är inte troende men detta är den mest fantastiska berättelse som finns att uppleva. Franco Zeffirelli har skapat ett fantastiskt porträtt av en man som alla kan namnet på och som för sanslöst många människor betyder något varje dag. Det finns så mycket vackert, så mycket känslor och så mycket människa i denna film att man är helt slut efteråt.
Djason
2014-10-24
Trots att det vimlar av världsklasskådisar så är detta helt ointressant då jag inte är särskilt intresserad av Jesus, kommer ihåg att det var tortyr när mina föräldrar såg på denna under påsken för en massa år sedan. Hade jag varit mer troende hade nog filmen fått ett helt annat betyg.
Hypostas
2012-06-13
Eftersom jag aldrig läst bibeln eller konfirmerat mig så baserar jag min bild av Jesus och hans liv nästan helt på den här filmen. Satt i min barndom som klistrad framför TV:n under ett antal påskhögtider när SVT visade Jesus från Nasaret.
slitenskiten
2011-08-04
Powell ÄR Jesus. Detta är den enda skildringen av Jesus som har både underhållningsvärde och djup. Vilken rollista alltså!
ErikNolander
2011-07-16
Den absolut bäste "filmen" om Jesus som jag sett hittills. Den är inte perfekt men den mer än duger. En mycket inspirerande och imponerande produktion!
MaraJade
2010-10-21
Den ultimata Jesus filmen. Robert Powell gestaltar på ett övertygande sätt Jesus och jag har ännu inte sett en skådespelare i samma roll som kommer i närheten av hans prestation. Men samma sak kan man säga om resten av rollbesättningen, denna film får verkligen alla andra Jesus filmer att blekna. 6 timmar kan verka avskräckande men filmen är inte ett dugg tråkig och har man ett intresse av religiösa filmer så är denna film ett måste att se. Förövrigt är soundtracket till filmen helt makalöst!