3.4

Jeremiah Johnson - indiandödaren

En man som valt att leva sitt liv i ensamhet i de ödsliga amerikanska bergstrakterna hamnar ovilligt i en vendetta med indianer.

Baserad på romanerna Mountain Man av Vardis Fisher från år 1965 samt Crow Killer av Raymond W Thorpe och Robert Bunker från år 1958.

Originaltitel Jeremiah Johnson
Regissör Sydney Pollack
Manus John Milius, Edward Anhalt, David Rayfiel
Genre Drama, Äventyr, Western, 70-tal
Skådespelare Robert Redford, Will Geer, Delle Bolton, Josh Albee, Joaquín Martínez, Allyn Ann McLerie, Stefan Gierasch, Richard Angarola, Paul Benedict, Charles Tyner, Jack Colvin, Matt Clark

djonipony
2023-11-21
2.5. Tyvärr rätt så intetsägande. Såklart maffiga miljöer men engagerar mig Inte. Undrar vad tanken är att vi ska känna. Spänning finns knappt, inget fartfyllt och häftigt, inget spännande mysterium, inget man rycks med i. Överspel av redheaden, rätt pajiga fighter mm ger en lätt B-filmskänsla. Kul dock att bartendern från Tillbaka till framtiden 3 har en roll, men höjdpunkten är såklart att få se Den där inzoomade nickningen på Redford som blivit gif.
DOKAN
2022-09-05
Inte så dumt det här inte. Naturlyrik är det sannerligen och Robban Räddfård är faktiskt trovärdig som den buttre ensamvargen ute i vildmarken. Typisk 70-talsvästern med sansad indiansyn även om ärkereaktionären Milius finns med på manussidan, men det bygger visst på två romaner av för mig okända Vardis Fisher, Raymond Thorpe och Robert Bunker.
2020-03-29
Tråkig och som så många andra av "Revisionist Westerns" som kom runt den här tiden så lyckas den inte alls engagera mig. Jag verkar ha väldigt svårt för stämning, karaktärer och handling som dom fokuserar på. Svag tvåa, tråkig. Redford är dock bra.
2019-03-21
Helt underbart foto och en kuskande Redford och hans utveckling från novis till hämnare. Det dröjde rätt länge från start till att man förstod titeln, så man tog tid på sig att bygga upp storyn, vilket jag gillar. Sedan hände det saker i rask takt, kontraster. En trea får det bli.
Zarquon
2018-08-02
Rätt okej med relativt lågt tempo, men sen kommer ett mycket märkligt disponerat slut som hastas igenom med montage av fajter på varann. Fattar inget. Känn som att regissören räknade med att få göra en riktig epic, med 1h till på sig att knyta ihop historien.
Qhorinhalfhand
2018-04-29
Finns mycket som jag verkligen tycker om i den här filmen men tyvärr blir det inte mer än en 2a pga att jag helt saknar medkänsla och respekt för huvudkaraktären som tycker sig ha rätt att springa runt och mörda urbefolkningen.
Jamesa
2018-04-26
Trivsamt och bra.
andybrando
2018-04-25
Stämningsfull film från Utahs ensliga bergstrakter på 1850-talet. Tyvärr visste inte regissören när han skulle sätta punkt och när slutet väl kommer är det diffust. Geer är bra som tuff och erfaren trapper som lär Jeremiah att klara av livet som jägare.
EvilNed
2018-04-23
Bra film men Redford är lite avskalad på det känslomässiga planet. Storyn hade kunnat bli ännu bättre i någon annans händer.
Spook
2015-08-10