3.8

Jean de Florette

Marcel Pagnol är för fransmännen vad Vilhelm Moberg är för svenskarna. "Jean de Florette" är hans största verk och tilldrar sig i 20-talets Provence och dess hänförande landskap. Hit kommer puckelryggen Jean de Florette från staden för att skapa ett nytt Eden med sin fru och lilla dotter. Men byns herre, Papet, planerar att stjäla marken från honom. Genom att i hemlighet täppa till källan som går till Jeans gård, tvingas han gå flera kilometer för att hämta vatten. Samtidigt som odlingarna förtvinar i hettan drivs Jean allt närmare vansinnets och ödeläggelsens rand. Detta är berättelsen om den lilla människan mot den stora, om gott mot ont, om liv mot död.

Originaltitel Jean de Florette
Regissör Claude Berri
Manus Claude Berri, Gérard Brach
Genre Drama, 80-tal
Skådespelare Gérard Depardieu, Daniel Auteuil, Yves Montand, Elisabeth Depardieu, Margarita Lozano, Ernestine Mazurowna, Armand Meffre, André Dupon, Pierre Nougaro

2017-12-09
Ovanligt bra, trots att den är fransk!
2017-08-15
Charmigt och pittoreskt men det känns aldrig på riktigt även om skådespeleri verkligen känns bra och det är många bra detaljer som lyfter. Det är ganska bra ändå.
RustyFilm
2016-12-09
Vackert, franskt, mysigt, småroligt och annorlunda. Det hela är en ganska lågmäld historia som utspelas på den franska landsbygden.
gjoob
2016-08-04
Fantastiskt pittoresk och så franskt som det bara kan bli - på bästa möjliga sätt. Jag smalt.
Hypostas
2015-12-29
Måste säga att jag tyckte att den var mer fånig än gripande, och med serietidningsartade karaktärer. Hoppas att del två är bättre.
stri70
2014-07-15
Vackert!
Henkoo
2013-03-29
Absolut en fransk pärla. Hoppas del 2 håller minst samma mått.
2012-11-05
Väldigt långtråkig i början, där det inte händer någonting. Bättre mot slutet.
Gigi1943
2012-10-10
En sagolik film, bara helt underbar!

2011-11-09
Stark trea, jag känner så in i bomben för Jean och hans familj.