1.6

Järngänget

Fyra unga män - Lukas, Simon, Anders och John - är ute på gängets årliga forspaddling. Under färden nedför älven möter de systrarna Marie och Susanne, som nyligen flyttat upp till Norrland från Stockholm. De beslutar sig för att slå läger och festa tillsammans på kvällen. När de vaknar upp på morgonen efter en vild natt med dans och alkohol är Susanne, den yngsta flickan, spårlöst försvunnen. Killarna återvänder till sin vardag på ett stugbygge medan Marie, som arbetar på ortens sjukhus, blir allt oroligare över vad som hänt hennes syster.

Originaltitel Järngänget
Regissör Jon Lindström
Manus Mats Gustavsson, Jon Lindström, Rita Holst
Genre Thriller, 2000-tal
Skådespelare Emil Forselius, Rafael Edholm, Alexander Skarsgård, Peter Lorentzon, Yaba Holst, Per Oscarsson, Marika Lagercrantz, Agneta Ekmanner, Josephine Bornebusch, Görel Crona, Bill Skarsgård, Marie Ahl, Thomas Oredsson, Göran Forsmark

Skapad 2019-12-15 av
Fyra killar ger sig ut på en kanottur uppe i norrlands skogar. När de paddlat sig ner för forsen en bit stöter de på två tjejer. Det är två systrar som har samma idé, att paddla kanot ner fö...   Läs mer »

2018-01-17
Ingen bra film alls!!
2016-10-08
En väldigt, väldigt dålig film!
2014-11-25
Nu var det ett tag sedan jag såg denna film men det som slog men när jag såg den vara att den inte alls var så dålig som den hårda kritik den fick utstå. Därmed inte sagt att detta är bra men jag såg den från början till slut. Den var inte godkänd men hade mitt i alla sina svagheter en berättelse som jag klarade att se utan att vrida mig i plågor.
Tatty
2014-01-17
Lite spännande är filmen och man gissar på fel person. Men annars är filmen lite sådär tråkig där det nästan inte händer mycket.

2013-09-10
Skum film
DalaHundare
2013-02-02
Oj, vilket slöseri med filmtid. Detta är onekligen en skolfilm baserad på ett kortfilmsmanus som sedan fyllts ut med ologiska dialoger och hollywood inspirerad dramaturgi. Jag ger min svagaste 1/5 i betyg och känner mig aningen generös i detta. Alexander Skarsgård hade nog en av dom viktigaste replikerna i filmen - Grus i ******, och det är nog så filmen känns rakt igenom.
Anonymus
2012-12-08
Förstår egentligen inte varför denna är så hatad. Tycker den är ganska bra enligt den tidsenliga svenska standarden. Skön och mörk thrillerstämning med en hel hög kända ansikten. Alexander Skarsgård, Oscarsson och framförallt Bill Skarsgård levererar en solid insats.
Xenox
2012-07-24
Inte så dålig som alla säger. Den funkade att se. Svag trea.

2010-09-11
Nej, så bra är den inte...
ami86
2009-12-29
För nästan nio år sen när jag först såg den insåg jag nog inte hur fånig den egentligen är. Nu när man mognat till lite så sitter man väl mest och småler åt detta försök att göra en cool och bra thriller. Men helt värdelös tycker jag inte den är. Däremot var slutet förutsägbart.