2.6

Jakten på Klaus Barbie

Under andra världskriget kallades han Slaktaren från Lyon. Gestapochefen Klaus Barbie torterade, mördade och deporterade tusentals oskyldiga. Efter kriget flydde han till Sydamerikas djungel. Nazistjägarna Beate och Serge Klarsfield spårade upp Slaktaren, med risk för sina egna liv - de utsattes för flera bombattentat och dödshot. Efter 12 år lyckades de föra honom inför rätta för brott mot mänskligheten.

Originaltitel La Traque
Regissör Laurent Jaoui
Manus Laurent Jaoui, Alexandra Deman
Genre Drama, 2000-tal
Skådespelare Franka Potente, Hanns Zischler, Yvan Attal
Filmnummer 62093

kexchokladet
2021-09-26
Gillar detta. Känns som en bra och trovärdig skildring. Bra skådisinsatser
2016-10-30
Ganska seg, tråkig och intetsägande film.
Ghostface
2011-11-28
Spännande grund men aningen mer intensitet hade varit på sin plats.
Rele
2011-07-22
Det var inte så hälsosamt att jaga nazister efter kriget. Filmen La Traque är sevärd och visar ett bra sätt hur det gick till att Klaus Barbie fick sitt straff. Jag ger en stark trea.
larsekorre
2009-10-10
Jodå för sjutton ett gott hantverk. De hade som påpekats varit på plats med lite mer förklarande texter för den är rätt så rörig i början.
masteralex
2009-06-10
Den kunde vart lite mer spännande. Barbie kunde vart lite mer mytomspunnen i filmen.
AsianDawn
2009-06-10
Efter en rörig inledning tar det sig och blir ganska intressant.
Zebulonm
2008-11-03
Väldigt intressant och bra. Kanske kunde ha gjorts lite mindre rörig ibland. Men som sagt en mycket bra film.....
monsterpop
2008-10-07
känns ju om inte annat ogrammatiskt, men det var kanske det du menade.
mrmarcus
2008-09-27
Intressant ordval i texten om filmen ovan. Mig veterligen får man aldrig se Klaus Barbie eller någon annan karaktär i filmen i "djungeln". Används ordet som adjektiv känns det ganska rasistiskt.