2.6

Jag kommer hem igen till jul

Världsstjärnan Simon kommer hem till Sverige för att fira jul. I det lilla samhället han växte upp arrangerar hans bror Anders den årliga julkonserten och Simon har övertalats att vara med. Anders, som alltid levt i skuggan av sin bror, är inte helt nöjd med detta. Simon däremot tar lätt på det hela, tills gamla minnen väcks till liv.

Originaltitel Jag kommer hem igen till jul
Alternativ titel I'll Be Home for Christmas
Regissör Ella Lemhagen
Manus Daniel Karlsson
Genre Drama, 2010-tal
Skådespelare Peter Jöback, Johannes Kuhnke, Suzanne Reuter, Jennie Silfverhjelm, Loa Falkman, Anja Lundqvist, Rennie Mirro, Anneli Martini, Lars Väringer, Klara Zimmergren, Gunilla Johansson, Rebecca Kaneld, Lasse Beischer, Erik Källsäter

karlstadtös
2022-01-23
Den grep aldrig riktigt tag i mig trots tunga ämnen, men ändå sevärd. Bra rollprestationer
hsimpson
2022-01-17
Förutsägbar i kubik, och typiskt svenskt. Några underhållande och/eller fina stunder har den ändå, så det är inte helt bortkastad tid.
2022-01-05
Oj, så ojämnt! Som helhet som en mix av svensk familjerelationsfilm enligt mall 1A och Vinterbergs Festen. På plussidan får vi lite vass svart humor, en del riktigt dålig stämning, några smågripande sekvenser samt Loa Falkman. På minussidan får vi klyschor, förutsägbarhet, för långa sånginslag (nej, det är INTE en musikal) och en vardagsrumsanpassad inställsamhet där man sköter det hela lite snyggt och ytligt så att det inte blir för obehagligt för tittare som faktiskt vill se en julfilm - det vore för ju hemskt om filmskaparna levde som de lärde. Men ändå, jag måste trots allt säga att jag är positivt överraskad. En klart sevärd film bara man pallar med dalarna. (8-/15)
bebbe63
2021-12-25
Mycket bra film. Finns mer sanning i den än vad som visas Tack för att man lyfter fram en del.
2021-05-28
Fy fan för den här usla filmen!!!
KyLLo
2020-12-27
Musikaldrama. Det mest anmärkningsvärda är att Peter Jöback får utbrott i filmen.
finkan
2020-12-22
Riktigt bra film
Arensberg
2020-12-05
verkligen synd pga hysteriskt mkt trams och värdelösa biroller... bah kuke glänser väl inte heller direkt... men jöback... tycker fan inte han är så dålig asså
Christofer
2020-11-15
2020-11-13: Hyggligt manus. Falkmans karaktär kunde man dock strukit helt, trams. Synd att man bara skrapade på ytan kring de verkliga ämnena men ändå helt okej.
callusis
2020-03-15
Det enda som var bra var Loa Falkmans karaktär.