Jag är Zlatan

"Jag är Zlatan" är en sann underdog-story om killen från Rosengård som inte hade något, men som fick allt – med talang, hårt arbete och trots motgångar vågade tro på sig själv och sin livsdröm.

Originaltitel Jag är Zlatan
Alternativ titel I Am Zlatan
Regissör Jens Sjögren
Manus Jakob Beckman
Genre Drama, Biografi, 2020-talet
Skådespelare Dominic Bajraktati Andersson, Granit Rushiti, Cedomir Glisovic, Merima Dizdarevic, Selma Mesanovic, Håkan Bengtsson

BarryHero
2022-04-05
Helt klart underhållande film som dock nog hade behövt en längre speltid för att kunna ge hela historien mer rättvisa. Får inte riktigt Zlatan-vibbar av den yngre versionen av honom som spontant inte känns som någon större idrottstalang. Jag har bra koll på Zlatan och har läst boken, men har man inte det så upplevs filmen nog som rätt förvirrande. Den förklarar inte hur Zlatan hamnade i Ajax och man målar upp tiden där som ett fiasko tills han gör ett spektakulärt dribblingsmål mot NAC Breda (!). De talar även om Tony Flygare, Mino Raiola, Luciano Moggi, Roland Andersson, m.fl., men har man inte koll på dessa så är det nog betydligt svårare att hänga med i filmen. Att filmen fokuserar på Zlatan som ungtupp i MFF och sedan på övergången från just Ajax till Juventus känns lite märkligt. Varför ingenting om Zlatans a-lagsspel i MFF? Oavsett är filmen sevärd. Zlatans pappa briljerar och likaså den lite äldre Zlatan-versionen som är duktig på fotboll och lik Z.
PeterTheW
2022-04-02
Snygg och grymt välspelad - små Zlatan-kloner. Men filmen i sig är väldigt odramatisk och känns ganska opersonlig, precis som biografin.
Ful_fisk
2022-03-17
Välgjord och stabil biografi. Har aldrig varit särskilt intresserad av varken fotboll eller Zlatan, men båda skådisarna gör sitt jobb bra, likaså Håkan Bengtsson som tränaren. Det är i sista akten det verkligen lyfter, och klimaxet är utsökt. Stannar på trean, men det blir en stark trea i alla fall! Och så förstås var det kul att se mitt egna namn i eftertexterna.
2022-01-19
Skulle aldrig för mitt liv se denna smörja!!!
Jompalompier
2022-01-11
En bra biopic. Speciellt imponerad av lillkillen som spelar den yngsta Z.